Kluczowe znaczenie dla konserwacji układów hamulcowych mają środki smarne. Na rynku dostępnych jest wiele produktów tego typu, a wśród nich także smary uniwersalne. I choć niektórym mechanikom samochodowym koncepcja „jednego smaru do wszystkiego” może wydawać się wygodnym rozwiązaniem przyspieszającym pracę, konsekwencją jej stosowania mogą być poważne awarie hamulców.
Uniwersalne środki smarne mogą powodować awarie układów hamulcowych
Napęczniałe elementy uszczelniające zakleszczają się w zaciskach hamulcowych lub w cylinderkach, pomiędzy tłokiem a ścianą cylinderka, ograniczając ruch tych elementów i prowadząc do powstawania problemów. Uszczelki w układzie hamulcowym muszą wytrzymać ciśnienie płynu hamulcowego, które w układach ESP może przekraczać nawet 200 atmosfer. W przypadku uszkodzonych uszczelek może dojść do wycieku płynu hamulcowego, a tym samym do awarii hamulców. Gumy chronią również układ hamulcowy przed zanieczyszczeniami i wodą. Przedostanie się ich do środka jest bardzo niebezpieczne. Woda w płynie hamulcowym powoduje obniżenie temperatury wrzenia płynu i sprzyja korozji w hydraulice hamulcowej. Skutkuje to nieszczelnością i „sztywnieniem” elementów, czego konsekwencją jest spadek skuteczności hamulców
– wylicza Wojciech Sokołowski, trener techniczny firmy TMD Friction, do której należy marka Textar.
Dlatego pracownicy warsztatów muszą mieść świadomość, że tworzywo EPDM jest powszechnie stosowane w nowoczesnych układach hamulcowych i nie jest kompatybilne z popularnymi, uniwersalnymi środkami smarnymi na bazie oleju mineralnego
– podkreśla ekspert Textar.
Optymalne rozwiązanie dla układów hamulcowych
Rynek samochodowy i stosowane w nim technologie stale się rozwijają. Używanie w warsztacie ciągle tego samego smaru uniwersalnego nie jest dobrą praktyką i może mieć poważne konsekwencje. Wobec dużego wyboru dostępnych na rynku środków smarnych, może być trudno określić, który produkt jest najlepszy do zastosowania w danej chwili. Mechanicy powinni jednak poświęcić trochę czasu na sprawdzenie składu wykorzystywanych specyfików i dobranie ich do określonych zadań. Mogą też skorzystać z wsparcia marki Textar, która oferuje konsultacje i różnego rodzaju szkolenia techniczne. W ten sposób pokazują profesjonalizm, dbają o prawidłową eksploatację pojazdu oraz bezpieczeństwo swoich klientów
– mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny firmy TMD Friction, do której należy marka Textar.