W piątej części specjalnego raportu dotyczącego wpływu COVID-19 na rynek nieruchomości logistycznych szacujemy potencjalny wzrost popytu w perspektywie długoterminowej. Wzrost ten wynikać ma ze zwiększonych poziomów zapasów i upowszechnienia e-handlu w trzeciej fazie pandemii, tzw. Nowej Normalności (New Normal).
Wprowadzenie
- Reorganizacja łańcuchów dostaw w celu realizacji większej liczby zamówień powinna zwiększyć popyt netto o 13 –17 mln metrów kwadratowych powierzchni.1 Największego zapotrzebowania w obszarze e-fulfillment można się spodziewać w lokalizacjach znajdujących się w pobliżu konsumentów końcowych (obiekty typu Last Touch® i miejskie centra dystrybucji).
- Aby zapewnić odpowiednią odporność, firmy mogą zwiększyć swoje zapasy o 5–10 procent, co przełoży się na wzrost popytu na poziomie 26–53 mln metrów kwadratowych powierzchni magazynowej.2 Nowy popyt wygenerowany zwiększeniem zapasów, może zostać równomiernie rozłożony w poszczególnych sieciach dystrybucji.
Upowszechnienie handlu elektronicznego wymaga inwestycji w potencjał dystrybucyjny
Rysunek 1
UDZIAŁ E-HANDLU W SPRZEDAŻY DETALICZNEJ
Uwaga: dane na rok 2019 Źródło: Euromonitor, U.S. Census (spis ludności USA) Narzędzie: Datawrapper
Wyższe poziomy zapasów mogą sprzyjać znacznemu wzrostowi popytu
Rysunek 2
WSKAŹNIK POZIOMU ZAPASÓW DO WIELKOŚCI SPRZEDAŻY DETALICZNEJ
Źródło: U.S. Census Bureau (spisu ludności USA) Narzędzie: Datawrapper
Rysunek 3
WSKAŹNIK POZIOMU ZAPASÓW DO WIELKOŚCI SPRZEDAŻY
Źródło: U.S. Census Bureau (spisu ludności USA) Narzędzie: Datawrapper
Firmy najlepiej prosperujące w fazie gospodarki Zostań w Domu powinny być motorem zmian w nowej rzeczywistości post-COVID
Nowe praktyki w zakresie zaopatrzenia mogą wpływać na rozwój kolejnych ośrodków konsumpcji
Podsumowanie
zwiększy się o co najmniej 37 mln metrów kwadratowych. Jest to możliwe dzięki firmom, które na bieżąco dostosowują swoje możliwości do rosnącej popularności handlu elektronicznego i wyższych poziomów zapasów. Coraz większa liczba dostaw bezpośrednio do klienta i konieczność szybkiego uzupełniania towarów na półkach powinny w dalszym ciągu zwiększać atrakcyjność nieruchomości logistycznych zlokalizowanych jak najbliżej konsumentów końcowych.
Przypisy końcowe
- Na podstawie wyników sprzedaży detalicznej na poziomie 5,5 biliona dolarów z 2019 r., z czego 100 punktów bazowych odpowiada 55 mld dolarów. Intensywność użytkowania: w przypadku sprzedaży online – 108 mln metrów kwadratowych na miliard, w przypadku sprzedaży stacjonarnej – 35 tys. Metrów kwadratowych kwadratowych na miliard (78 tys. metrów kwadratowych netto na miliard).
- Na podstawie współczynników rzeczywistych poziomów zapasów sklepów detalicznych i rzeczywistej wielkości sprzedaży detalicznej uzyskanych w wyniku dwuczynnikowej regresji metodą najmniejszych kwadratów na wzroście zapotrzebowania na nieruchomości logistyczne w USA w latach 1992–2019 r.
- Kwartalny Raport U.S. Census Bureau dotyczący handlu elektronicznego.
- Rakuten Intelligence.
- Wskaźnik poziomu zapasów do wielkości sprzedaży detalicznej według U.S. Census Bureau, dane z lat 90. (średnia z lat 1992–1999 – pierwszy raport powstał w 1992 r.).
- Więcej informacji w raporcie dostępnym na stronie: https://www.prologiscee.eu/pl/logistics-industry-research/klienci-nieruchomosci-logistycznych-w-obliczu-duzej-niestabilnosci