Światowe trendy i międzynarodowe regulacje prawne kierują ludzkość w stronę społeczeństwa niskoemisyjnego. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wprowadzanie do transportu publicznego pojazdów nisko- i bezemisyjnych. Firma TMD Friction, właściciel marki Textar, wspiera takie działania dostarczając części do układów hamulcowych nowoczesnych autobusów, w tym elektrycznych oraz hybrydowych.
Elektryków przybywa również w Polsce
Bez względu na rodzaj napędu, niezawodne hamulce są podstawą bezpiecznej eksploatacji każdego pojazdu. Producenci układów hamulcowych muszą wykazać się bardzo elastycznym podejściem, by móc skonstruować odpowiednie hamulce do tych naszpikowanych najnowszymi technologiami pojazdów. Na niezależnym rynku części zamiennych ogromne znaczenie ma dostęp mechaników do odpowiednich części zamiennych, pozwalających właściwie serwisować autobusy elektryczne, a także zapewniających bezpieczeństwo i skuteczność prowadzonych napraw
– mówi Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Wydajne hamulce niezależnie od napędu
Niezależnie od tego, czy autobus ma napęd elektryczny, czy spalinowy, klocki i tarcze hamulcowe w nim stosowane muszą być najwyższej jakości. Ze względu na masę pojazdu oraz jego przeznaczenie, układ hamulcowy autobusu hybrydowego czy elektrycznego musi być tak samo wydajny jak w pojazdach z silnikami spalinowymi. W przypadku hamowania awaryjnego z całkowicie naładowaną baterią, której nie będzie można doładować, podczas hamowania nie nastąpi rekuperacja energii. Układ hamulcowy przejmie całą energię powstającą w tej sytuacji
– wyjaśnia Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
Rozwój produktów TMD Friction dla pojazdów użytkowych
[1] Źródło: BloombergNEF
[2] Źródło: wewnętrze dane TMD Friction Polska