Wraz z nadciągającym ochłodzeniem zbliża się okres wymiany opon i kół na zimowe. To świetny moment, by przyjrzeć się również hamulcom. Pozwoli to w porę wymienić zużyte klocki lub tarcze hamulcowe oraz wychwycić inne oznaki nadchodzącej awarii, a w efekcie uniknąć poważniejszych kłopotów i wydatków. Systematyczna kontrola układu hamulcowego przekłada się także na bezpieczeństwo jazdy.
Sprawdzając odsłonięte elementy układu zwróćmy uwagę nie tylko na grubość klocków i tarcz hamulcowych, ale też ich wygląd. Zbadajmy, czy nie są popękane, porysowane, nie mają odbarwień świadczących o przegrzaniu lub nie są zbyt mocno skorodowane, co może wystąpić po dłuższym postoju samochodu. To również może świadczyć o potrzebie wymiany. Uszkodzone w ten sposób klocki i tarcze tracą swoje właściwości, działają mniej skutecznie i auto potrzebuje więcej czasu na zatrzymanie się. Kontrola powinna obejmować również ocenę płynności działania zacisku, w tym prowadnic, a także stanu elementów gumowych, takich jak osłony prowadnic czy tłoczka. Poprawne funkcjonowanie układu hamulcowego zawsze jest ważne, ale podczas tej pory roku staje się szczególnie istotne. Za chwilę zrobi się ślisko, przez co droga hamowania będzie miała jeszcze większe znaczenie
– mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na przewody hamulcowe. Zarówno te sztywne, jak i elastyczne. Koniecznie należy pamiętać o kontroli płynu hamulcowego. Jeśli nie mamy możliwości skorzystania z testera płynu, dobrze jest przynajmniej sprawdzić, jaki jest jego poziom oraz kiedy był on wymieniany. To ciecz higroskopijna, pochłania wilgoć i również z czasem traci swoje właściwości. Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata lub po przejechaniu 60 tysięcy km. Trzeba to robić, ponieważ płyn hamulcowy bezpośrednio odpowiada za skuteczność i poprawność działania systemów wspomagających hamowanie
– wyjaśnia Wojciech Sokołowski.
Jeśli jesteśmy już przy temacie hamulców, to przy okazji wizyty w warsztacie warto sprawdzić, czy w naszym aucie działają światła stop. Informujmy innych uczestników ruchu drogowego o wykonywanych przez nas manewrach. Teraz bardzo szybko robi się ciemno i tylko ze sprawnym oświetleniem możemy poruszać się bezpiecznie. Ponadto, awaria świateł stop to nie tylko stwarzanie zagrożenia na drodze, ale i groźba otrzymania mandatu oraz punktów karnych
– Wojciech Sokołowski.