Hałas i drgania występujące w samochodzie po wymianie hamulców mogą być częstym powodem ponownej wizyty w warsztacie. W większości przypadków przyczyną tych problemów są niewłaściwy montaż lub wykorzystanie produktów gorszej jakości. Jednak wibracje odczuwane w trakcie hamowania na kierownicy i przenoszone na zawieszenie pojazdu mogą być również spowodowane niewłaściwą renowacją felg aluminiowych oraz ich nieodpowiednią pielęgnacją.
Jeśli nie można znaleźć wyjaśnienia dla problemu z hamulcami, warsztat powinien przyjrzeć się kołom z obręczami ze stopów lekkich. W niektórych przypadkach może to zaoszczędzić niepotrzebnych kłopotów i nadmiernych kosztów dla wszystkich stron. Wielu mechaników samochodowych nie zdaje sobie bowiem sprawy, że świeżo pomalowane lub wypolerowane felgi mogą powodować nieoczekiwane i niepożądane efekty uboczne podczas hamowania
– mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
Jak lakierowane felgi wpływają na układ hamulcowy?
Widzieliśmy przypadki, kiedy montaż lakierowanych felg aluminiowych spowodował, że wcześniejsze nieistotne drgania tarczy hamulcowej mocno się nasiliły i stały się poważnym problemem. Jak to możliwe? Moment dokręcenia koła działa bezpośrednio na tarczę hamulcową. Nawet jeśli momenty dokręcenia są prawidłowe, nierówne warstwy lakieru na feldze potęgują wszelkie różnice. Tarcza nie obraca się już równo, a w takiej sytuacji hałas i drganie hamulców są nieuchronne. Dlatego podczas wymiany hamulców warto zawsze sprawdzać osie i koła, a wszelkie problemy omawiać z właścicielem auta. Dzięki temu nie tylko klient będzie zadowolony, ale również warsztat zaoszczędzi czas i pieniądze na niepotrzebne naprawy
– wyjaśnia Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.
Pielęgnacja felg – na co zwrócić uwagę
Spray czyszczący z agresywnymi składnikami powoduje szybszą korozję powierzchni tarczy hamulcowej. W najgorszym przypadku może to doprowadzić do korozji okładzin hamulcowych i oderwania się materiału ciernego od płytki nośnej. Ponadto kwas powoduje niszczenie części gumowych (oringi, uszczelnienia, przewody hamulcowe) i pozostałych elementów metalowych, takich jak zacisk hamulca i śruby kół
– wylicza Wojciech Sokołowski.
Dlatego trzeba umiejętnie posługiwać się takimi środkami czyszczącymi. Należy nakładać je wyłącznie na felgi i w jak największym stopniu unikać kontaktu z układem hamulcowym. Warsztaty powinny uświadomić swoim klientom ten problem podczas serwisu i wyjaśnić im, że felgi aluminiowe, tarcze hamulcowe, okładziny hamulcowe i zaciski hamulcowe mogą ulec poważnemu uszkodzeniu, jeśli będą pielęgnowane nieodpowiednio. Troska warsztatu nie tylko wzmocni lojalność klientów, ale także pozwoli uniknąć sytuacji, w której wracają oni z pretensjami
– dodaje trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar.