Wielu właścicieli kamperów już to zrobiło bądź lada chwila obudzi swoje pojazdy z zimowego snu i przygotuje je do nowych przygód. Aby weekendowa lub urlopowa wyprawa nie skończyła się nagle w połowie drogi, konieczna jest kompleksowa kontrola pojazdu – zwłaszcza jeśli przez długi czas stał nieużywany. Szczególny nacisk należy położyć na elementy gwarantujące bezpieczną podróż, takie jak hamulce.
Hamulce do zadań specjalnych
Aby uniknąć uszkodzeń podczas postoju, ważne jest oczyszczenie hamulców przed planowaną dłuższą przerwą w jeździe. Zwłaszcza jeśli pojazd był użytkowany zimą i mogła zebrać się na nim sól drogowa. W przeciwnym razie już po kilku dniach na tarczach hamulcowych może pojawić się mocna rdza, która uniemożliwi komfortowe i skuteczne hamowanie. W przypadku eksploatacji skorodowanych tarcz i klocków może dojść do oderwania się okładziny ciernej z klocka
– wyjaśnia Norbert Janiszewski, Technical Sales Support w niemieckim oddziale TMD Friction, sam będący zapalonym posiadaczem kampera.
Jeśli trzeba wymienić tarcze i klocki hamulcowe, należy stosować wyłącznie części wysokiej jakości renomowanych marek. Wynika to z faktu, że samochody kempingowe balansują na granicy lub nawet przekraczają ją jeśli chodzi o dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. To z kolei wymaga pewnej rezerwy bezpieczeństwa
– dodaje Norbert Janiszewski.