Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, pomyślnie przeprowadził testy oleju napędowego zwanego eterem oksymetylenowym (OME). Badania drogowe Continental potwierdziły, że olej zawierający 15-procentową domieszkę OME powoduje ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około osiem gram na kilometr.
Generalnie, dotychczasowe testy drogowe Continental potwierdziły, że olej napędowy zawierający 15-procentową domieszkę OME jest już technicznie bezpiecznym i jest realnym rozwiązaniem dla współczesnych silników wysokoprężnych, umożliwiającym ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Jest to możliwe, ponieważ CO2 emitowany w spalinach przez elektrownie lub huty może być wykorzystany do produkcji OME. To inteligentne powiązanie sektora zarządzania energią, sektora chemicznego i branży motoryzacyjnej pozwala syntetycznym paliwom, takim jak OME, stać się ekologiczną technologią pomostową w dążeniu do zapewnienia mobilności opartej jedynie na napędzie elektrycznym. Badania paliw syntetycznych, aktywnie prowadzone przez Continental od wielu lat oraz ich stosowanie, przyczyniają się do osiągnięcia założonych celów w zakresie zmniejszenia emisji CO2 w sektorze transportu (przez samochody osobowe i pojazdy użytkowe), jak również celu określonego w ramach porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do wartości poniżej 2°C.
Paliwa syntetyczne nie tylko przyczyniają się do rozwoju mobilności neutralnej pod względem emisji CO2., ale co równie istotne w trakcie spalania OME prawie nie wytwarza się sadza. W związku z tym Continental aktywnie promuje rozwiązania techniczne w pojazdach umożliwiające stosowanie paliw syntetycznych. Naszym celem jest stworzenie etapu przejściowego, w którym normalna jazda nie przyczynia się do zmian klimatycznych. Dzięki zaangażowaniu i poświęceniu Continental osiągnęliśmy duży postęp w zakresie stosowania OME w silnikach wysokoprężnych.
Dr. Oliver Maiwald, szef ds. technologii i innowacji w Dziale Układów Napędowych Continental
Dlatego pragmatycznym rozwiązaniem jest stopniowe wprowadzanie OME. Mając to na uwadze, niedawno przeprowadziliśmy wstępny test oleju napędowego zawierającego OME, które wykazały, że oleje napędowe z 15-procentową domieszką OME – oprócz aktualnie stosowanej 7-procentowej domieszki biopaliwa – już dziś mogą być stosowane do napędu silników.
dr Gerd Rösel, szef ds. zaawansowanej inżynierii w jednostce zajmującej się systemami silnikowymi w Dziale Układów Napędowych
Neutralne paliwo przyszłości
Aby można było stosować wyższe stężenia OME w oleju napędowym, musimy rozważyć całą ścieżkę reakcji. Dzięki wszechstronnej wiedzy i doświadczeniu w wielu obszarach – począwszy od formowania wtryskowego a skończywszy na oczyszczaniu spalin, w tym z wykorzystaniem metody selektywnej redukcji katalitycznej, Continental jest na najlepszej drodze, by to osiągnąć.
Rolf Brück, szef ds. linii katalizatorów z jednostki zarządzania układem zasilania paliwem i układem wydechowym w Dziale Układów Napędowych