Branża ciężarowego transportu drogowego stoi obecnie przed dwoma wyzwaniami. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem wymagane jest ograniczenie emisji CO2 przez nowe pojazdy ciężarowe. Do 2025 r. musi zostać ono zmniejszone o 15%, a do 2030 r. – o 30%[1]. Jednocześnie oczekuje się, że osiągi takich pojazdów zostaną utrzymane, a nawet poprawione. Istotną rolę w osiągnięciu tych celów będą odgrywały nowoczesne środki smarne, głównie oleje silnikowe.
Dążąc do ograniczenia emisji spalin i zmniejszenia zużycia paliwa, producenci OEM opracowali jednostki napędowe, które ograniczają zużycie paliwa na jednostkę mocy silnika oraz zmniejszają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Wiązało się to z istotnymi zmianami w konstrukcji wysokoobciążonych silników. Mają one zapewnić najbardziej efektywne wykorzystanie paliwa bez utraty trwałości jednostki napędowej
– mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska.
Nowa gama olejów Shell Rimula R7
- Shell Rimula R7 AD 5W-30 o wartości HTHS 2,9 mPa s, posiadający aprobatę Mercedes-Benz 228.61
- Shell Rimula R7 Plus AM 5W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę MAN dla M 3977 i Scania dla LDF-5
- Shell Rimula R7 Plus AI 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę Iveco dla 18-1804 TLV LS
- Shell Rimula R7 Plus AD 0W-20 o wartości HTHS 2,6 mPa s, posiadający aprobatę Mercedes-Benz 228.71
Oleje z rodziny Shell Rimula R7 o obniżonej wartości HTHS zapewniają bezpośrednie obniżenie zużycia paliwa o około 1% w porównaniu z konwencjonalnym olejem SAE 5W-30 (HTHS na poziomie 3,5)[4], bez negatywnego wpływu na ochronę silnika i podzespołów. Wykorzystywane w transporcie pojazdy pokonują rocznie setki tysięcy kilometrów. Ten 1% daje wymierny efekt finansowy, przynosząc znaczne obniżenie kosztów paliwa i konserwacji. Niższe zużycie paliwa dzięki stosowaniu oleju o niskiej wartości HTHS oznacza też mniejszy ślad węglowy, czystszy filtr cząstek stałych i tym samym lepszą wentylację silnika oraz niższe spalanie. Każdy litr spalonego oleju napędowego emituje średnio 2,6 kg CO2. Oleje z rodziny Shell Rimula R7 mogą bezpośrednio i trwale zmniejszać emisję gazów przez flotę dzięki obniżeniu zużycia paliwa
– podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska.
[1] Mierzone w stosunku do danych z 2019 r. – rozporządzenie (EU) 2019/1242
[2] Oszczędność paliwa na poziomie do 1,0% udowodniona w testach polowych dla Shell Rimula R7 AD (SAE 5W-30). Dokonano tego w porównaniu z klasą lepkości 5W-30 (HTHS 3,5 mPa·s). Zużycie paliwa obniżone do 3% w porównaniu z klasą lepkości 10W-40 oraz do 3,9% w porównaniu z klasą lepkości 15W-40.
[3] Na podstawie udziału pojazdów HD w całkowitej emisji gazów cieplarnianych w Europie w 2019 r.
[4] Przeprowadzono próby terenowe w celu określenia statystycznie istotnych wartości obniżenia zużycia paliwa.