Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów zyskują w naszym kraju na popularności. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę, jak ważna jest kwestia prawidłowej eksploatacji i obsługi serwisowej takich przekładni. To otwiera nowe możliwości dla warsztatów, które mogą poszerzyć swoje kompetencje o te dotyczące m.in. olejów do automatycznych skrzyń biegów.
Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Oleje przekładniowe premium
W kontekście wymagań, jakie środkom smarnym stawiają producenci automatycznych skrzyń biegów jest to idealny produkt, który w połączeniu z zaawansowanym pakietem dodatków zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów, najwyższą sprawność i dynamikę jazdy. Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do przekładni ATF, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z OEM, projektującymi i wytwarzającymi automatyczne skrzynie biegów
– mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
Dobry olej nie tylko smaruje
Co istotne, oleje są opracowane pod kątem konkretnych typów skrzyń. Olej Shell Spirax S5 DCT X to syntetyczny olej do skrzyń biegów DCT z mokrym sprzęgłem dwumasowym. Jest zalecany do 5- i 7-biegowych skrzyń występujących w samochodach najpopularniejszych producentów, m.in. Volkswagen, BMW, Skoda, Volvo i Ford. Z kolei Shell ATF 134 to syntetyczny, najwyższej jakości olej do wysokoobciążonych, 5- i 7-biegowych przekładni G-tronic oraz skrzyń NAG2VSport montowanych w osobowych samochodach firmy Mercedes-Benz. Olej Shell ATF 134 powstał jako olej do zalań fabrycznych i obsługi serwisowej tych podzespołów i spełnia wymagania fabrycznej normy MB 236.14
– podkreśla Cezary Wyszecki.
Oleje ATF spełniające normy Dextron, Ford Mercon oraz producentów azjatyckich
Dla tego segmentu proponujemy zastosowanie olejów Shell Spirax S6 ATF X, Spirax S5 ATF X czy tez Spirax S4 ATF HDX. Shell Spirax S6 ATF X to zaawansowany olej przekładniowy typu ATF, odpowiedni dla wielu typów pojazdów z maksymalnie 5-stopniowymi skrzyniami biegów. Spełnia on wymogi wielu azjatyckich, w tym japońskich, oraz europejskich i północnoamerykańskich producentów automatycznych skrzyń biegów, które wymagają stosowania olejów o niskiej lepkości takich jak GM Dexron-VI, Ford MERCON LV czy Toyota WS. Jednocześnie właściwości Shell Spirax S6 ATF X przewyższają wymagania wielu najważniejszych specyfikacji branżowych w tym np. BMW, Audi, VW, Hyundai, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Jaguar
– wylicza Cezary Wyszecki, zwracając uwagę na jeszcze inne korzyści płynące ze stosowania wysokiej klasy środków smarnych.
Charakterystyczna dla wszystkich olejów przekładniowych Shell trwałość parametrów od wymiany do wymiany oraz właściwie dobrany współczynnik tarcia zapewnia płynną zmianę biegów, co przekłada się na poprawę płynności jazdy oraz oszczędności paliwa
– mówi doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.