Trzy z czterech pojazdów użytkowych przeznaczonych na rynek europejski zostaje fabrycznie wyposażone w okładziny hamulcowe marki Textar. Za tym wyborem koncernów motoryzacyjnych stoi zarówno 110 lat doświadczenia w produkcji, jak też dbałość o każdy szczegół – od projektu, przez dobór materiałów do składu mieszanki, przez testy gotowych produktów.
Spoczywa na nas odpowiedzialność za kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo na drodze. Od efektywności działania układu hamulcowego zależy droga zatrzymania pojazdu. Oczywiście im krótsza, tym lepiej. Dlatego w naszych produktach musimy uwzględnić wiele zmiennych, takich jak przeznaczenie pojazdu czy jego masa własna i użytkowa. Do każdego pojazdu z tego segmentu rynku podchodzimy w sposób indywidualny. Decyzja o zastosowaniu konkretnej mieszanki ciernej poprzedzona jest wielogodzinnymi i bardzo zaawansowanymi, rozległymi testami w laboratoriach oraz na drogach
– mówi Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Klocki hamulcowe Textar do pojazdów użytkowych
W przypadku pojazdów użytkowych w autokarze, ciągniku czy też naczepie, mamy takie same układy hamulcowe korzystające z podobnych rozwiązań, lecz w zależności od typu pojazdu w układzie panuje inne ciśnienie. Dlatego Textar do każdego z nich stworzył dedykowany materiał cierny. Na przykład w ciągniku siodłowym ciśnienie w układzie hamulcowym jest wysokie, a współczynnik tarcia niski. W naczepie proporcje są odwrotne – mamy niskie ciśnienie, za to wysoki współczynnik tarcia
– podkreśla Joanna Krężelok.
Elementy układu hamulcowego w autokarze turystycznym muszą być przystosowane do pracy charakterystycznej dla takiego pojazdu, gdzie częste są długie okresy jazdy bez używania hamulca. Samo hamowanie odbywa się z wyższych prędkości i wymagana jest odporność na wyższe obciążenie termiczne. Natomiast w autobusie miejskim, zatrzymującym się na przystankach i skrzyżowaniach nawet co kilkadziesiąt metrów, gdzie obserwujemy znacznie większą częstotliwość hamowania, pożądana jest podniesiona odporność na zużycie klocków hamulcowych. Kluczem do osiągnięcia optymalnych parametrów hamowania jest właśnie zastosowana mieszanka
– wyjaśnia Joanna Krężelok z TMD Friction Services w Polsce.
[1] Wszystkie dane liczbowe pochodzą z ACEA, 2021