Branża motoryzacyjna szykuje się na wprowadzenie norm emisji spalin Euro 7. Po raz pierwszy obejmie ona także zanieczyszczenia generowane przez elementy cierne układu hamulcowego. Marka Textar, oferująca między innymi klocki i tarcze hamulcowe, pracuje nad odpowiednimi rozwiązaniami dotyczącymi tych kwestii.
Pylenia klocków hamulcowych nie wyeliminujemy, bo to naturalne zjawisko fizyczne powstające w wyniku tarcia mechanicznego. Możemy za to je ograniczyć, pracując nad nowymi kompozycjami mieszanek do produkcji wysokowydajnych materiałów ciernych. Ze składników usuwamy substancje szkodliwe, jak miedź. Firma TMD Friction, do której należy marka Textar, jako pierwsza dostarczyła takie rozwiązanie na fabryczny montaż. Obecnie niemal wszystkie nasze produkty cierne nie zawierają tego surowca. Poddawane są także testom w znacznie szerszym zakresie niż wymaga i tak już rygorystyczny standard ECE-R90
– podkreśla Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.
Norma Euro 7 to tylko jeden z aspektów dbania o środowisko naturalne. Staramy się ograniczyć ślad węglowy na każdym możliwym etapie produkcji, transportu i dystrybucji. Na przykład w 2022 roku poddaliśmy recyklingowi ponad cztery tysiące ton odpadów powstałych w wyniku mechanicznej obróbki materiału ściernego. Modyfikujemy również opakowania. Plastikowe ochraniacze powlekanych tarcz hamulcowych zastąpiliśmy tekturą falistą. Oznacza to wyeliminowanie z użycia prawie 40 ton tworzyw sztucznych rocznie. Poprzez wprowadzane zmiany tylko w latach 2020-2021 zmniejszyliśmy emisję CO2 o 33 procent
– wylicza Joanna Krężelok.
[1] https://single-market-economy.ec.europa.eu/system/files/2022-11/Euro%207%20factsheet.pdf