Komfort jazdy samochodem zależy od wielu czynników, w tym poziomu wibracji i hałasu powstających w wyniku pracy układu hamulcowego. Dlatego coraz popularniejszym rozwiązaniem jest montaż klocków kierunkowych, zapewniających skuteczne i ciche zatrzymywanie pojazdu.
Wyzwaniem dla producentów materiałów ciernych jest redukcja hałasu i wibracji powstających podczas hamowania. W dążeniu do tego celu należy utrzymać rozsądną równowagę pomiędzy bezpieczeństwem, komfortem i kosztami. Rozwiązaniem są kierunkowe klocki hamulcowe, które od klasycznych klocków różnią się tym, że mają asymetryczny kształt. Najbardziej popularne z nich są klocki z półokrągłym wycięciem w podkładce tłumiącej, a także klocki z niesymetrycznym fazowaniem materiału ciernego
– wyjaśnia Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.
Jak działają kierunkowe klocki hamulcowe?
Działanie klocka kierunkowego opiera się na zasadzie dźwigni. Wycięcie w płytce tłumiącej znajduje się w miejscu styku z tłoczkiem hamulcowym i ustawia klocek pod odpowiednim kątem względem tarczy hamulcowej. Klocek najpierw styka się z tarczą na wyjściu, a dopiero później na wejściu. Rozwiązanie to znacznie zmniejsza wibracje i hałas podczas hamowania, a także zapewnia równomierne zużycie klocka hamulcowego. Zróżnicowanie kontaktu występuje tylko na początku procesu. W końcowej fazie hamowania siła generowana przez tłoczki jest duża, co sprawi, że klocek będzie układał się równo z tarczą
– mówi Przemysław Przymuszała.
Błędy podczas montażu kierunkowych klocków hamulcowych
Klocek z półokrągłym nacięciem, od charakterystycznego kształtu nazywanym „banana slot”, montowany jest po wewnętrznej stronie tarczy hamulcowej i zgodnie z kierunkiem obrotu tarczy. Ta, mówiąc w obrazowy sposób, musi na niego najeżdżać. Jeśli klocki zostaną włożone odwrotnie, zła kolejność styku z tarczą może doprowadzić do nieprawidłowego docierania się zespołu ciernego klocek-tarcza i pojawienia się pisków podczas dohamowania. Aby zapobiec błędom montażowym, wystarczy przeczytać instrukcję załączaną do każdego opakowania klocków hamulcowych Textar
– mówi Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction.