Logistyka jest i pozostanie obszarem ciągłego rozwoju, co jednak oznacza zwiększenie wymagań wobec dostawców usług logistycznych i ich sieci. Jak pozycjonuje się DACHSER Road Logistics i jakimi zasadami będzie się kierować w przyszłości? Zadaliśmy te pytania Alexandrowi Tonnowi, DACHSER COO Road Logistics.
Jaką rolę odgrywa logistyka drobnicowa w strategii DACHSER na 2030 rok?
Alexander Tonn: Logistyka drobnicowa jest filarem i podstawową kompetencją Dachser, dlatego nadal będzie odgrywać kluczową rolę w firmie, w drodze do 2030 roku. Naszym celem jest osiągnięcie i utrzymanie pozycji numer jeden w Niemczech i Europie. Naszym sposobem na osiągnięcie tego celu nie jest zwiększanie wolumenu za wszelką cenę, ale osiąganie wzrostu opartego na jakości.
Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy jakość, i to w każdym obszarze, to nasza najważniejsza cecha, która wyróżnia nas na rynku. Naszą główną pozycję w zakresie wysokiej jakości tworzą przede wszystkim nasi pracownicy. Inne istotne elementy to najnowocześniejsze zaplecze logistyczne i bogata flota pojazdów, a także jednolita struktura IT, umożliwiająca standaryzację procesów.
Na pierwszym miejscu zawsze stawiamy jakość, i to w każdym obszarze, to nasza najważniejsza cecha, która wyróżnia nas na rynku. Naszą główną pozycję w zakresie wysokiej jakości tworzą przede wszystkim nasi pracownicy. Inne istotne elementy to najnowocześniejsze zaplecze logistyczne i bogata flota pojazdów, a także jednolita struktura IT, umożliwiająca standaryzację procesów.
Jaka myśl przyświeca Dachser w dalszym rozwoju globalnej sieci?
Alexander Tonn: Musimy sprawnie identyfikować zmiany w dynamicznym, złożonym otoczeniu i nie tylko na nie reagować, ale także aktywnie wykorzystywać je na korzyść naszych klientów. Na poziomie globalnym są to rozwiązania logistyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb, obejmujące kompleksowe zarządzanie procesami i pełną cyfryzację, zapewniające najlepszą możliwą przejrzystość łańcucha dostaw. Podstawą tych działań jest nasza silna, wysokowydajna sieć transportu lądowego w Europie. Poprzez ścisłe połączenie naszych obszarów biznesowych Air & Sea Logistics i Road Logistics, chcemy stworzyć usługę, która nie ma sobie równych na rynku: Global Groupage. Dla klientów oznacza to wiele korzyści. Dachser zapewni holistyczne rozwiązanie dla transportu drobnicowego na całym świecie, dostarczane przez zintegrowaną sieć z kompleksową wiedzą w zakresie logistyki kontraktowej
Sprzedawcy detaliczni i producenci wykorzystują koncepcje omnichannel, aby skoncentrować się na indywidualnych wymaganiach swoich klientów w zakresie dostaw, czy też łączenie się firm B2C i B2B. Jak Dachser adaptuje te zmiany?
W ramach naszej strategii AHEAD intensywnie pracujemy nad omnichannelowym dostępem do rynku i szukamy sposobów na zrównoważenie wymagań logistyki z potrzebami klientów. Jednym z efektów tych działań jest nasz nowy produkt, targo on-site fix, w którym podczas składania zamówienia można zaplanować konkretną datę dostawy. Jest to popularna usługa wśród konsumentów, którzy mogą otrzymać swoje zakupy na przykład po wakacjach. Z kolei dla nas, jako dostawcy usług logistycznych, oznacza to skrócenie czasu oczekiwania w oddziale odbiorczym. Jednocześnie, cały czas prowadzimy działania zmierzające do opracowania jeszcze prostszych i szybszych rozwiązań oraz włączenia ich do naszego portfolio usług.
Jeśli chcemy niezawodnie wypełniać naszą misję również w przyszłości, cyfryzacja ma dla nas fundamentalne znaczenie. Obejmuje to modernizację naszych własnych podstawowych systemów do obsługi transportu i magazynowania, a także wprowadzanie innowacji technologicznych. Ostatnim osiągnięciem jest nasz projekt @ILO, który właśnie otrzymał Niemiecką Nagrodę Logistyczną. Po pierwsze, paczki są tutaj identyfikowane, lokalizowane, mierzone i rejestrowane w systemie do zarządzania transportem w pełni automatycznie. Obejmuje to moment wejścia i wyjścia, a także podczas ich przechowywania. Eliminuje to ręczne skanowanie kodów kreskowych i dodatkowe etykietowanie paczek. W przyszłym roku rozpoczniemy wdrażanie tej technologii w naszych europejskich oddziałach. Jest to kamień milowy w rozwoju naszej sieci i będzie stanowić przykład dla całej branży.
Jeśli chcemy niezawodnie wypełniać naszą misję również w przyszłości, cyfryzacja ma dla nas fundamentalne znaczenie. Obejmuje to modernizację naszych własnych podstawowych systemów do obsługi transportu i magazynowania, a także wprowadzanie innowacji technologicznych. Ostatnim osiągnięciem jest nasz projekt @ILO, który właśnie otrzymał Niemiecką Nagrodę Logistyczną. Po pierwsze, paczki są tutaj identyfikowane, lokalizowane, mierzone i rejestrowane w systemie do zarządzania transportem w pełni automatycznie. Obejmuje to moment wejścia i wyjścia, a także podczas ich przechowywania. Eliminuje to ręczne skanowanie kodów kreskowych i dodatkowe etykietowanie paczek. W przyszłym roku rozpoczniemy wdrażanie tej technologii w naszych europejskich oddziałach. Jest to kamień milowy w rozwoju naszej sieci i będzie stanowić przykład dla całej branży.
Dachser zawsze powtarza: „Logistics is people business”, a jak to się ma do stałego postępu cyfryzacji i automatyzacji?
Cyfryzacja i automatyzacja nie stoją w sprzeczności z naszą koncentracją na ludziach w logistyce. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Jeśli mamy generować wzrost oparty na osiąganiu wartości, potrzebujemy zarówno wykwalifikowanych pracowników, jak i cyfryzacji, która wspiera ludzi w ich pracy tak kompleksowo, jak to tylko możliwe. Brak wykwalifikowanego personelu i specjalistów jest już odczuwalny na wszystkich poziomach, a w przyszłości stanie się jeszcze bardziej dotkliwy. W Europie brakuje obecnie ponad 400 000 zawodowych kierowców. Niedobór personelu operacyjnego i administracyjnego nie jest jeszcze tak wyraźny, ale również w tym przypadku coraz trudniej jest znaleźć i zatrzymać osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Dachser od lat przeciwdziała temu trendowi, osiągając wskaźnik szkoleń na poziomie ponad 10%, jednak nie jest w stanie całkowicie go odwrócić. Tym bardziej kluczowe jest oferowanie pracownikom najlepszych warunków do świadczenia wysokiej jakości usług, a cyfryzacja i automatyzacja to właściwy sposób na osiągnięcie tego celu.
Czy przyszłościowa koncepcja bezemisyjnych dostaw do centrum miast: DACHSER Emission-Free Delivery wkrótce może stać się standardem?
Do 2025 roku podwoimy liczbę lokalizacji bezemisyjnych dostaw Dachser w stosunku do obecnego poziomu. W tym momencie wdrażamy koncepcję zrównoważonej logistyki miejskiej w 24 głównych miastach europejskich. Natomiast to, czy i kiedy stanie się ona standardem, jest na ten moment niewiadomą. Wprowadzanie jej wymaga znacznego wysiłku i odpowiednich warunków. Przykładowo, zależy to od lokalnej sytuacji na drogach, możliwości tworzenia mikro-hubów i odpowiedniej infrastruktury ładowania. Wszystko to wymaga dużych nakładów kapitałowych, które ostatecznie zostaną odzwierciedlone w cenach.
Spójrzmy w przyszłość: Jak w idealnej ocenie klienci będą postrzegać DACHSER Road Logistics w 2030 roku?
Naszym jasnym celem jest dalsze docenianie przez klientów Dachser jako lidera jakości na rynku europejskim. Wynika to z faktu, że Dachser jest najbardziej zintegrowanym dostawcą usług logistycznych z największą siecią drobnicową, najwyższym poziomem wiedzy w zakresie logistyki systemowej i kontraktowej oraz wykwalifikowanymi pracownikami, którzy utrzymują łańcuchy dostaw w ciągłym ruchu. Nasz zespół pomaga również firmie podejmować znaczące kroki w kierunku ochrony klimatu, a tym samym wyznaczać standardy w branży logistycznej. Pracujemy nad tym każdego dnia – z wielkim zaangażowaniem i pasją.
Wywiad przeprowadził: Christian Weber, Corporate Public Relations w Dachser.