W warsztacie czas to pieniądz – szczególnie w okresach dużego ruchu. Właśnie w takich sytuacjach właściwe procedury serwisowania układów hamulcowych bywają pomijane na rzecz ukończenia pracy w jak najkrótszym czasie. Niektóre kroki w procesie wymiany tarcz i klocków hamulcowych są uznawane za mniej ważne. Jednak często właśnie te najprostsze rzeczy, które zostały pominięte, mogą spowodować, że klient wróci do nas skarżąc się na piski lub inne niedogodności.
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, do której należy marka Textar, przedstawia najważniejsze wskazówki dotyczące udanej wymiany hamulców.
Nie wszystkie klocki hamulcowe są takie same
Może się to wydawać oczywiste, aczkolwiek zaskakująco często zdarzają się reklamacje lub konsultacje techniczne związane z niepoprawnym montażem hamulców. Tymczasem każdy klocek hamulcowy jest zaprojektowany tak, aby pasował i odpowiednio współpracował z danym układem hamulcowym. Nie wszystkie klocki są takie same i mogą wymagać innej procedury montażowej. Najwięcej kłopotów sprawić mogą pod tym względem w szczególności klocki kierunkowe lub z dodatkowymi podkładkami.
Kierunkowe klocki hamulcowe zostały zaprojektowane, aby zapewnić równomierne rozprowadzenie siły docisku klocka do tarczy, redukując hałas i poprawiając skuteczność hamowania. Łatwo je rozpoznać dzięki strzałkom znajdującym się na podkładce lub sprężynie mocującej. Klocki powinny zostać zamontowane tak, by strzałki wskazywały przód pojazdu i kierunek obrotu tarczy hamulcowej podczas jazy do przodu. W przypadku wątpliwości należy się zapoznać z instrukcją montażu zawartą w opakowaniu.
Nieprawidłowy montaż kierunkowych klocków hamulcowych nie tylko nie przyniesie oczekiwanych efektów. Może skutkować nierównomiernym zużyciem klocków i tarczy, co może prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania, hałasu, a nawet awarii hamulców.
Akcesoria poprawiają wydajność i komfort
Podkładki tłumiące są wykonane z metalu, gumy, lub mieszanki obu materiałów. Montuje się je między klockiem hamulcowym a tłoczkiem zacisku w celu zmniejszenia wibracji i dźwięków podczas hamowania. Zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniać i tłumić drgania w które klocek hamulcowy wpada podczas kontaktu z tarczą, jak również inne dźwięki generowane przez układ hamulcowy.
Podkładki są szczególnie ważne dla prawidłowego montażu klocków kierunkowych, ponieważ pozwalają odpowiednio ułożyć klocki hamulcowe w zacisku. Pomagają również zapobiegać piskom i wibracjom, co może być szczególnie problematyczne w przypadku wysokowydajnych układów hamulcowych generujących dużo ciepła i dźwięków.
Często podkładka może być zamocowana na klocku hamulcowym już w fabryce. W niektórych przypadkach stosowana jest zdejmowana podkładka, którą należy założyć na klocek przed montażem.
TMD Friction, do której należy marka Textar, od wielu lat rozwija i udoskonala swoją technologię podkładek tłumiących, aby tworzyć specjalnie zaprojektowane rozwiązania, które skutecznie tłumią hałas hamulców i poprawiają wydajność.
Jeśli akcesoria są dodane do zestawu klocków – należy ich użyć. Zaskakująco często widywane są wyrzucone dodatkowe elementy, bo mechanik nie był w 100% pewny czy i jak je zastosować. W takich sytuacjach pomocna jest instrukcja znajdująca się w pudełku. W przypadku dalszych wątpliwości, można się skontaktować z działem technicznym producenta części. Zawsze warto poszukać informacji jak zamontować dodatkowe elementy, ponieważ poprawny montaż akcesoriów może mieć duży wpływ na wydajność i komfort użytkowania układu hamulcowego.