Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Shell Lubricants, w ramach którego poproszono o opinie przedstawicieli branży transportowej, tylko 37% respondentów wie, że wybór odpowiednich środków smarnych i właściwe zarządzanie nimi może ograniczyć nieplanowane przestoje. Większość nie zdaje sobie sprawy z tego, że skuteczne zarządzanie gospodarką smarowniczą może pomóc w zapewnieniu korzyści wynikających z poprawy produktywności oraz zmniejszenia zużycia środków smarnych, kosztów utrzymania i eksploatacji.
Gdy firmy transportowe poszukują oszczędności, często jednym z pierwszych rozwiązań, po które sięgają jest wybór tańszego produktu. Choć na początku może ono przynieść natychmiastowe oszczędności, z upływem czasu może okazać się bardziej kosztowne. Źle dobrany i niskiej jakości olej silnikowy może, np. powodować powstawanie popiołów siarczanowych, które będą się osadzać chociażby w filtrze cząstek stałych lub na czujniku NOx, powodując awarie i nieprawidłowe odczyty czujnika. Może też nie zapewnić jednostce napędowej optymalnej ochrony podczas dużych obciążeń oraz wykonywaniem pracy na długich dystansach i w trudnych warunkach. Konsekwencją tego może być stały wzrost kosztów eksploatacji. Najbardziej efektywnym kosztowo rozwiązaniem, jest używanie zaawansowanych technologicznie środków smarnych, dobranych do wymagań pojazdów. Warto także rozważyć wdrożenie skutecznego programu monitorowania stanu oleju w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko nieplanowanych awarii i kosztownych przestojów oraz zwiększyć dyspozycyjność floty.
Robert Gałkowski, ekspert Techniczny Shell Polska
Olejowa diagnoza
[1] Badanie przeprowadzone przez firmę badawczą Edelman Intelligence na zlecone przez Shell Lubricants, objęło 395 rozmów przeprowadzonych od listopada do grudnia 2015 r. z pracownikami sektora transportu z 8 krajów (Brazylii, Kanady, Chin, Niemiec, Indii, Rosji, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych), którzy w ramach wykonywania swoich obowiązków nabywają, wpływają na zakup lub stosują środki smarne.
[2] Kwota w USD podana po przeliczeniu kwoty w lokalnej walucie na równowartość w USD.
[3] Udokumentowane oszczędności klientów Shell Lubricants z sektora transportu w latach 2011-2015 (źródło: Shell Lubricants)