Dział olejowy Shell oraz AirFlow Truck Company ogłosiły wyniki jazdy testowej ekonomicznej i ekologicznej ciężarówki Starship, która miała miejsce w Stanach Zjednoczonych na trasie o długości ponad 3700 kilometrów.
Pojazd Starship ma szansę zrewolucjonizować rynek transportu towarowego w zakresie efektywności energetycznej. Zastosowaliśmy w nim dostępne na rynku najnowocześniejsze technologie, innowacyjne rozwiązania projektowe oraz oleje silnikowe niskiej lepkości, aby dowieść, że sektor transportowy może zmniejszyć zużycie paliwa potrzebnego do przewozu ciężkich ładunków, a w rezultacie obniżyć poziom emisji dwutlenku węgla. Choć najłatwiej byłoby powiedzieć, że projekt Starship odniósł wielki sukces, to wiemy, że możemy zrobić jeszcze więcej. Dlatego dalej będziemy pracować nad zwiększeniem efektywności energetycznej w transporcie oraz prowadzić otwarty dialog w zakresie nowych możliwości dla tego sektora.
Robert Mainwaring, menedżer ds. innowacyjnych technologii w Shell Lubricants
Dział olejowy Shell nie wybrał najłatwiejszej drogi, aby osiągnąć najlepsze efekty podczas pierwszej jazdy Starship. Pojazd miał nie tylko pokonać dłuższy dystans, ale także przewieźć znacznie cięższy ładunek, niż wskazują średnie w Stanach Zjednoczonych dla samochodów ciężarowych. Do tego doszło zastosowanie nowoczesnych technologii, których część nie była wcześniej testowana w różnych warunkach drogowych i pogodowych. Mieliśmy niezwykłą okazję zobaczyć, jak idea przeradza się w realne rozwiązanie, a także uczestniczyć w jeździe próbnej by pomóc zweryfikować uzyskanie wyniki.
Mike Roeth, Dyrektor Wykonawczy North American Council for Freight Efficiency
Historyczny przejazd
[1] Efektywność przewozu jednostki ładunku jest uważana za najbardziej miarodajny wskaźnik do oceny ilości energii potrzebnej do przemieszczenia ładunku z punktu A do punktu B, ponieważ łączy on masę przemieszczanego ładunku z ilością zużytego paliwa.
[2] Efektywność przewozu jednostki ładunku oblicza się, dzieląc przebytą odległość przez ilość zużytego paliwa i mnożąc wynik przez masę ładunku.
[3] Raport NACFE „Run on Less“ str. 34, https://nacfe.org/run-on-less-report/
[4] Raport NACFE „Run on Less“ str. 34, https://nacfe.org/run-on-less-report/
[5] Łączna masa samochodu ciężarowego i ładunku jest o 18% większa niż średnia masa całkowita pojazdu, wynosząca 57.000 funtów (25.855 kg) dla pojazdu ciężarowego klasy 8 do jazdy po drogach, zgodnie z amerykańską klasyfikacją (Zasada EPA NHTSA GHG)
[6]Jest to masa o 60% większa niż średnia masa ładunku w Stanach Zjednoczonych, która wynosi 22.500 funtów (10.206 kg). Źródło: dane i raporty North American Council For Freight Efficiency
[7] https://www.truckinfo.net/trucking/stats.htm
[8] Redukcja emisji CO2 w ujęciu rocznym obliczona przy założeniu, że efektywność przewozu jednostki ładunku wszystkich samochodów ciężarowych w Stanach Zjednoczonych byłaby taka sama, jak efektywność Starship, przyjmując mniejszą liczbę pojazdów w celu uwzględnienia większego obciążenia. Wartości emisji CO2 odnoszą się do emisji ze spalania tylko oleju napędowego, przy standardowym poziomie emisji wynoszącym 22,4 funta CO2 na galon amerykański oleju napędowego.
[9] Zgodnie z klasyfikacją Federalnej Administracji Autostrad Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych, samochód ciężarowy klasy 8 jest ciężkim pojazdem ciężarowym. Ta stosowana w Stanach Zjednoczonych klasyfikacja oparta jest na kryterium masy całkowitej pojazdu i obejmuje klasy od 1 do 8.