Niezawodne hamulce to podstawa w pojazdach użytkowych – wpływają nie tylko na bezpieczeństwo, ale i koszty eksploatacji. Jednocześnie na rynku części zamiennych wciąż ignoruje się znaczenie odpowiedniego dopasowania klocków i tarcz. Dział badań i rozwoju Textar sprawdził jakość oraz trwałość części o różnych parametrach, dobranych przypadkowo. Bazując na wieloletnim doświadczeniu na rynku OE i zaawansowanej technologii, marka rozpoczęła akcją edukacyjną mającą zwiększyć świadomość zagrożeń wykrytych podczas testów.

Co oznacza pękanie tarcz?
Zachowanie nieodpowiednio dobranych klocków i tarcz hamulcowych
i rozwoju sprawdził jakość oraz trwałość części o różnych parametrach, dobranych przypadkowo. Eksperci Textar skontrolowali 33 produkty innych marek. Badania zakładały 250 cykli hamowania dla każdej części.

w najlepszym możliwym stopniu, np. pod względem twardości lub zastosowania na danej osi, pierwsze cienkie pęknięcia w tarczy hamulcowej zaczęły się tworzyć już po kilku ostrych hamowaniach. Zjawisko pogłębiało się z każdym kolejnym hamowaniem. Badanie wykazało też, że niekompatybilne klocki i tarcze nie tylko wpływały na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, ale jednocześnie przyspieszały zużycie klocków hamulcowych. Oznacza to, że klocki i tarcze hamulcowe będą musiały zostać wymienione wcześniej niż byłoby to możliwe przy zastosowaniu właściwie dobranych części.
Zalecenia dla mechaników i zarządców flot
- Używaj części, które są do siebie dopasowane. Zawsze wybieraj klocki i tarcze hamulcowe renomowanych marek, które zostały zaprojektowane tak, aby ze sobą współpracowały. Taka kompatybilność minimalizuje ryzyko pękania tarcz i nierównomiernego zużycia klocków.
- Regularnie sprawdzaj tarcze hamulcowe pod kątem pęknięć i zużycia. Częste kontrole tarcz mogą wcześnie wykryć problemy, zapobiegając nieoczekiwanym awariom na drodze.
- Przestrzegaj wytycznych producenta dotyczących wymiany. Wymiana części zgodnie ze specyfikacjami OEM – lub wcześniej, w przypadku wykrycia pęknięć lub zużycia – pomaga utrzymać wysoką skuteczność hamowania.


