Polski e-commerce w 2025 roku notuje kolejne wzrosty i dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Najnowsze badanie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” pokazuje, że aż 93% internautów dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 6 miesięcy (+6p.p. rok do roku), a 100% respondentów deklaruje, że choć raz kupiło coś w sieci – to już trzeci rok z rzędu, kiedy odnotowano taki wynik. Rynek nie tylko utrzymuje bazę wiernych klientów, ale stale zwiększa zasięg regularnych zakupów.
W czasach spowolnienia omnichannel powraca w wielkim stylu
W 2025 roku wyraźnie wzrosła skala zakupów wielokanałowych (omni-commerce). Już 71% konsumentów deklaruje, że kupuje tę samą markę zarówno online, jak i offline – to powrót do poziomów z lat 2021–2022. Dla 75% badanych dostępność marki w wielu kanałach jest kluczowa. Dlaczego tak się dzieje? Bo Polacy poszukują najbardziej atrakcyjnych ofert i okazji do optymalizacji budżetów, ale nie chcą rezygnować z ulubionych marek. Największą zaletą zakupów omnichannel jest możliwość zwrotu online w sklepie stacjonarnym (29%), a także opcja obejrzenia produktu w sklepie i zakupu go w sieci (26%). Coraz więcej Polaków korzysta również z opcji „kliknij i odbierz” – kup online, odbierz w sklepie podczas codziennych aktywności.
Wzrosła także rola social mediów w procesie zakupowym – aż 49% badanych przyznaje, że dokonało zakupu pod wpływem reklamy w mediach społecznościowych (+34p.p. rdr). Popularność zyskują aplikacje mobilne, które oferują szybsze działanie, uproszczone płatności i dedykowane promocje. Już 65% Polaków kupuje przy pomocy smartfona (+12p.p.), a po raz pierwszy więcej osób deklaruje, że sfinalizowały swój ostatni zapamiętany zakup na smartfonie (39%) niż na laptopie (31%).
M-commerce i nowe technologie zdobywają elektroniczne portfele
M-commerce przeżywa boom – 65% badanych korzysta ze smartfona do zakupów, a oczekiwanie mobilnej dostępności marki deklaruje aż 90% konsumentów. Jeśli sklep nie jest dostępny na smartfonie, aż 23% klientów deklaruje trwałe zniechęcenie do marki. Polacy coraz częściej korzystają podczas zakupów z opcji głosowych (Alexa, Siri – 72%) i wsparcia AI (89%). Znacznie częściej płacą też za m-zakupy przy pomocy portfeli elektronicznych, szczególnie Google Pay.
Najpopularniejszą formą dostawy są automaty paczkowe (66%, +9p.p.), a za najwygodniejsze uznawane są kurier i odbiór w punkcie. W płatnościach online niepodzielnie króluje BLIK (38%, +4p.p.), a za nim szybkie przelewy (31%, +6p.p.). Coraz więcej osób korzysta z płatności odroczonych – 66% świadomych tej opcji już z niej korzysta, a 48% uważa, że mogą one w przyszłości zastąpić karty kredytowe. Brak wspomnianych wyżej udogodnień w zakresie dostaw i płatności w ofercie e-sklepu, aplikacji czy platformy zazwyczaj skutkuje porzuceniem koszyka zakupowego oraz rezygnacją z danego miejsca zakupowego na rzecz innych, bardziej nowoczesnych.
W tym roku aż 82% internautów przyznaje się do porzucania koszyka zakupowego (+7p.p.), a wśród kupujących mobilnie ten odsetek sięga 83% (dwukrotny wzrost rok do roku). Poza wspomnianym brakiem preferowanych metod dostawy i płatności, najczęstsze powody to znalezienie lepszej oferty i brak zaufania do sklepu oraz niejasna polityka zwrotów i reklamacji.
Rekordowy wzrost handlu transgranicznego
Zakupy transgraniczne to jeden z największych trendów 2025 roku. Już 39% Polaków kupuje online za granicą – to niemal trzykrotnie więcej niż w 2024 roku (15%). Kluczowe motywacje to bezproblemowe zwroty (31%), zaufanie do zagranicznych marek (19%) i pozytywne doświadczenia zakupowe (17%). Rośnie też częstotliwość zakupów transgranicznych – 44% kupujących za granicą robi to 2–3 razy w miesiącu. Najczęściej kupowane są gry, elektronika i artykuły dziecięce. Konsumenci płacą głównie przez szybkie przelewy i BLIK, a paczki odbierają w automatach paczkowych. Aż 99% badanych jest zadowolonych z zakupów spoza UE.
Recommerce i q-commerce rosną w siłę
Recommerce, czyli zakupy produktów z drugiej ręki, zyskuje na popularności – 56% e-kupujących kupuje używane produkty online, a 54% także je sprzedaje (dwukrotny wzrost rdr). Q-commerce, czyli ekspresowe dostawy tego samego dnia, są dostępne dla 45% internautów, a 72% z nich już z nich korzysta. Internauci są też znacznie częściej skłonni dopłacić za taką opcję przyspieszenia dostawy produktów, i to nie tylko w kategoriach tzw. pierwszej potrzeby, ale także jeśli chodzi o zakupu elektroniki, czy produktów modowych, urodowych i dla dzieci.
Podsumowanie
Polski e-commerce w 2025 roku to rynek dojrzały, innowacyjny i wielokanałowy. Konsumenci oczekują wygody, szybkości, personalizacji i szerokiego wyboru – zarówno w kraju, jak i za granicą. Sklepy, które inwestują w omnichannel, mobile, ekspresową logistykę i transparentność, budują trwałą przewagę na rynku, który niezmiennie rośnie i wyznacza trendy dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.