Każdy menedżer intuicyjne wie, jaki jest lojalny klient. To ten, który powraca i kupuje nasze produkty. Czy jednak tylko taki? Informacje pozyskane od konsumentów w badaniu „Lojalność w e-commerce 2025” zrealizowanym przez Izbę Gospodarki Elektronicznej i instytut badawczy Mobile Institute pokazują wyraźnie, że takie zachowanie, czyli powtarzalne zakupy nie zawsze wynikają z lojalności.
"Raport wyraźnie pokazuje, że lojalność w e-commerce nie jest dana raz na zawsze – konsumenci stają się coraz bardziej wymagający i świadomi swoich wyborów. Lojalność pojawia się wtedy, gdy marka oferuje realną wartość: jakość, bezpieczeństwo, świetną obsługę i nowoczesne technologie. To jasny sygnał dla branży: aby utrzymać klientów, trzeba konsekwentnie budować zaufanie i doświadczenia, które wykraczają poza promocje. Jako e-Izba będziemy nadal wspierać firmy w tworzeniu standardów i rozwiązań, które pomagają wzmacniać te relacje i rozwijać polską gospodarkę cyfrową"
– podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Lojalność i zakupy – tylko na konsumenckich warunkach
"Lojalność klientów sklepów internetowych trzeba pielęgnować na każdym etapie doświadczenia zakupowego – od wyboru produktu, przez finalizację zamówienia, po obsługę posprzedażową. Wygodne płatności i brak barier przy finalizacji zakupu wzmacniają zaufanie i poczucie komfortu kupujących online. Rozwiązania płatnicze, które udostępnia PayU, takie jak: raty, płatności odroczone, Click to Pay, płatności subskrypcyjne kartą czy wprowadzone w tym roku subskrypcje oparte o BLIK, pozwalają klientom płacić szybciej i wygodniej, a to prowadzi do większej liczby zakupów w sprawdzonych sklepach"
- mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU S.A, CEO PayU na region Europy Środkowo-Wschodniej.
"Kiedy moment płatności staje się procesem intuicyjnym, wręcz „przezroczystym”, lub nawet znika – jak ma to miejsce przy automatycznie realizowanych płatnościach subskrypcyjnych – zmniejsza się ryzyko porzucenia koszyka, a lojalność kupujących rośnie"
- dodaje Joanna Pieńkowska-Olczak.
"Dane wyraźnie pokazują, że lojalność w polskim e-commerce wchodzi w zupełnie nowy etap. Klienci wracają do marek nie dlatego, że przyzwyczaili się do jednego sklepu, ale dlatego, że cały proces zakupowy – od wyszukania produktu, przez porównanie oferty, aż po finalizację płatności – przebiega szybko, intuicyjnie i daje im pełne poczucie bezpieczeństwa. W Przelewy24 od lat obserwujemy, że to właśnie moment płatności jest kluczowym sprawdzianem dla całego doświadczenia zakupowego"
– mówi Michał Hull, Prezes Przelewy24.
"Jeśli proces przebiega bez zakłóceń, jest transparentny i dopasowany do oczekiwań użytkownika, to zdecydowanie wzmacnia zaufanie do marki i realnie wpływa na decyzję o powrocie. Dzisiejsza lojalność jest więc mniej emocjonalna, a bardziej funkcjonalna – budowana na powtarzalnej jakości i nowoczesnych rozwiązaniach. Marki, które to rozumieją i inwestują zarówno w technologiczne innowacje, jak i w bezpieczeństwo płatności, budują trwałą przewagę konkurencyjną oraz stabilną relację z klientem"
– dodaje Michał Hull, CEO Przelewy24.
Jeśli działasz w branży wystroju wnętrz albo sprzedajesz biżuterię, miej się na baczności
Czy Brand Angels istnieją?
O Izbie Gospodarki Elektronicznej
Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie. Więcej na www.eizba.pl


