Zaraz przed Świętami Polacy ruszają do internetu w poszukiwaniu idealnych prezentów – świąteczne wishlisty wypełniają ekran smartfona i komputera, a sklepy online przeżywają największy ruch w roku. W tym zakupowym zgiełku szczególnie szybko rośnie popularność zagranicznych platform oferujących produkty za ułamek ceny, często znacznie niższej niż w rodzimych sklepach. Choć atrakcyjne cenowo oferty przyciągają wzrok, za tą pozorną okazją kryją się realne koszty ponoszone przez polskich przedsiębiorców, budżet państwa i całą gospodarkę.
Potwierdzają to również dane z całej Unii Europejskiej, często cytowane w analizach e-Izby jako kontekst porównawczy. W okresie od lutego do lipca 2025 r. Shein odwiedzało średnio 145,7 mln użytkowników miesięcznie w Europie. Oznacza to wzrost o 15,2 mln osób, czyli 11,6 proc. więcej niż w poprzednich sześciu miesiącach — wynika z danych przytoczonych przez portal ecommerce.news.Tempo rozwoju platformy Temu było jeszcze wyższe: liczba jej użytkowników zwiększyła się o 12,5 proc., co przełożyło się na średnio 115,7 mln odwiedzających miesięcznie. Wciąż jest to jednak o 30 mln mniej niż w przypadku Shein. Największą chińską platformą w Europie pozostaje AliExpress, z około 190 mln użytkowników. Choć statystyki obejmują całą Unię, skala działania obu graczy bezpośrednio przekłada się na polski rynek – w tym na kondycję polskich sprzedawców.
Nierówne zasady gry – polski biznes nie jest w stanie konkurować ceną
„Polscy przedsiębiorcy nie boją się konkurencji – boją się nierównych zasad, które dziś decydują o tym, kto wygrywa rynek. Różnice w obciążeniach podatkowych, brak skutecznej kontroli pozaunijnych sprzedawców oraz nieuczciwe praktyki cenowe powodują, że rodzime firmy tracą szansę na rozwój. Kampania Taki Sam Start to apel o normalność — o rynek, w którym każdy zaczyna z tego samego poziomu. Nie chcemy wyeliminować przedsiębiorców chińskich z polskiego rynku, chcemy aby działali na równych zasadach prawnych i konkurencyjnych”.
— podkreśla to jednoznacznie Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes e-Izby.
Presja na ceny uderza w MŚP – skutki widać w całej gospodarce
„Nie chodzi o to, by odbierać konsumentom dostęp do atrakcyjnych cenowo ofert. Chodzi o to, by wszyscy gracze działali na tych samych zasadach – niezależnie od tego, czy prowadzą działalność w Warszawie, Berlinie czy Shenzhen. Dopóki ramy prawne nie będą równe, polskie MŚP będą przegrywać, a koszty tej porażki poniesie cała gospodarka: od rynku pracy po wpływy podatkowe”
– zwraca uwagę Bartosz Skowroński, Pełnomocnik e-Izby ds. kampanii Taki Sam Start, kancelaria BHR.
Niska cena – wysoka cena jakości, bezpieczeństwa i odpowiedzialności
Rozwiązania na wyciągnięcie ręki
„Właśnie z tego powodu rośnie znaczenie kolejnych publikacji i dyskusji o rozwiązaniach na ten palący problem. Już wkrótce takie pomysły przedstawi najnowszy raport e-Izby: „Chińskie platformy e-commerce a polska gospodarka. Dokument będzie zawierał szczegółowe analizy wolumenu przesyłek z Chin, zmieniających się zachowań konsumenckich, wpływu na budżet państwa oraz efektów, jakie dla polskiej gospodarki mogłoby przynieść wyrównanie zasad konkurencji”
— zapowiada Bartosz Skowroński.
„Może w końcu świąteczne zakupy przestaną być oceniane wyłącznie przez pryzmat ceny, a zaczną być rozpatrywane również w kontekście odpowiedzialności, jakości oraz wpływu na przyszłość polskiego handlu i bezpieczeństwa konsumenta”
– podsumowuje prezes e-Izby, Patrycja Sass-Staniszewska.
Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba) to organizacja zrzeszająca ponad 200 firm działających w obszarze gospodarki cyfrowej. Od ponad 10 lat prowadzi działania na rzecz rozwoju e-commerce w Polsce, reprezentując przedsiębiorców w dialogu z administracją publiczną, przygotowując raporty, badania, rekomendacje legislacyjne oraz programy edukacyjne. e-Izba aktywnie wspiera polskie MŚP i promuje rozwój uczciwej, zrównoważonej konkurencji na rynku cyfrowym.
Konferencja „Taki Sam Start – e-commerce a gospodarka Polski” odbędzie się już 16 grudnia 2025 r., w godz. 10:00–12:30 w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, w Sali pod Kopułą. W programie m.in.: prezentacja raportu „Chińskie platformy e-commerce a polska gospodarka”, panel: „Równe ramy prawne konkurencji w e-commerce”, panel: „Wpływ napływu towarów z państw trzecich na polską gospodarkę”.


