Jedną z przeszkód w efektywnym zarządzaniu gospodarką olejową w branży produkcyjnej jest nieprzeprowadzanie szkoleń wśród pracowników oraz nieprzestrzeganie wymaganych procedur. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Shell Lubricants[1] wynika, że 63% firm nie szkoli zatrudnionych osób w zakresie efektywnego zarządzanie olejami i smarami tak często, jak powinny, a tylko 4 na 10 zakładów stosuje wszystkie właściwe procedury zarządzania gospodarką smarowniczą[2].
„Problemy z prowadzeniem efektywnej gospodarki smarowniczej mogą wynikać m.in. z użytkowania nieodpowiednich środków smarnych, niewłaściwej diagnozy usterek, braku monitorowania stanu środków smarnych i urządzeń, niedostatecznej wiedzy pracowników z zakresu stosowania olejów i smarów czy nieprawidłowego eksploatowania maszyn. Dlatego jedną z podstawowych usług w zakresie zarządzania smarowaniem oferowanych przez dział olejowy Shell jest budowanie kompetencji technicznych w całym przedsiębiorstwie klienta. Jest ona realizowana przez doradców technicznych ds. środków smarnych, przy wsparciu zespołu specjalistów ds. zastosowań produktów oraz ekspertów ds. usług w zakresie środków smarnych. Osoby te regularnie odwiedzają zakłady produkcyjne klientów, aby dzielić się z nimi fachową wiedzą na temat zarządzania gospodarką olejową.
Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska
![Dobrze_naoliwiona_produkcja_12_02_2019 (2).jpg](https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/4739/assets/98610/large-d24b1dbb2a9663eac5a34b69feac6fd0.jpg)
Wiedza o oszczędzaniu
[1] Badanie zostało zlecone przez Shell Lubricants i przeprowadzone przez firmę badawczą Edelman Intelligence w okresie od listopada do grudnia 2015 r., objęło 493 decydentów z przemysłu wytwórczego z 8 krajów (Brazylii, Kanady, Chin, Niemiec, Indii, Rosji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych).
[2] Procedury obejmują: dostarczanie i przechowywanie środków smarnych i/lub smarów, wymiany oleju, systemy dozowania oleju, systemy zapewniające skuteczność używania smarów, analizę oleju oraz szkolenie pracowników w zakresie wyboru środków smarnych i/lub zarządzania nimi.
[3] Udokumentowane oszczędności klientów od 2011 r. do 2015 r.