W delegacji czy podczas urlopu coraz mniejszym problemem jest znalezienie miejsc z bezpłatnym dostępem do internetu. Otwarte sieci Wi-Fi, szczególnie za granicą, są dla podróżnych „oknem na świat”. To wygodna alternatywa dla często kosztownej transmisji danych w roamingu. Korzystając z hotspotu na lotnisku, w restauracji czy hotelu można sporo zaoszczędzić, ale też stracić. Urządzenia podłączone do publicznej sieci są łatwym celem dla cyberprzestępców. Jak się przed tym zabezpieczyć?
Z doświadczenia wiem, że wielogodzinne oczekiwanie na lot sprzyja pracy. W dodatku najpopularniejsze lotniska przesiadkowe dysponują specjalnymi strefami z dostępem do internetu, a nawet salami konferencyjnymi. Dla osób, które spędzają dużo czasu w drodze to dobra okazja, aby nadrobić zaległości. W moim przypadku często to jedyny moment, by sprawdzić maile, zanim na dłuższą chwilę stracę łączność ze światem. W odległych zakątkach świata uzyskanie dostępu do sieci jest dość problematyczne, dlatego staram się najpilniejsze sprawy związane z firmą załatwić jeszcze w trakcie podróży. Zwykle moje biuro jest tam, gdzie służbowy komputer i telefon.
Jarosław Nowak, podróżnik, przedsiębiorca i właściciel EcoGlobe Travel
Ryzyko utraty danych
Bez odpowiedniej ochrony ani rusz
Najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają mi zaawansowane systemy oraz funkcje ochrony danych i prywatności mojego telefonu. Stworzony przez BlackBerry program DTEK sprawdza wszystkie zainstalowane aplikacje i informuje mnie o wykrytych zagrożeniach, np. ich nieuprawnionym dostępie do kontaktów, lokalizacji, aparatu lub mikrofonu albo wysyłaniu podejrzanych wiadomość tekstowych. W podróży bardzo przydaje mi się też funkcja Privacy Shade chroniąca poufne informacje przed ciekawością osób postronnych. Aplikacja zaciemnia wyświetlacz, zostawiając podgląd jedynie wybranej części ekranu. Dzięki temu mogę przeglądać nawet poufne dokumenty bez obaw, że ktoś zagląda mi przez ramię.
Jarosław Nowak, podróżnik, przedsiębiorca i właściciel EcoGlobe Travel
[1] Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2019 r. przez SW Research na zlecenie Cyfrowego Centrum Serwisowego S.A., dystrybutora telefonów BlackBerry.