Pandemia przyspieszyła zmiany w sprzedaży detalicznej, powodując istotne konsekwencje dla rynku nieruchomości logistycznych. W szóstej części naszego raportu przyglądamy się kolejnym statystykom dotyczącym intensywności użytkowania powierzchni magazynowej, porównując e-commerce ze sprzedażą w modelu tradycyjnym. Analizujemy także wzorce łańcuchów dostaw detalistów, którzy zostali w szczególny sposób dotknięci skutkami pandemii oraz prezentujemy najnowsze informacje na temat działalności klientów Prologis w Stanach Zjednoczonych i poziomu wykorzystania przez nich powierzchni magazynowych. Wnioski z tych trzech obszarów mogą wpływać korzystnie na kierunek rozwoju sektora nieruchomości logistycznych w fazie „Ożywienia” po pandemii.
Wprowadzenie
- Pandemia przyspieszyła ewolucję w sprzedaży detalicznej. Wskaźnik penetracji handlu elektronicznego w USA wzrósł z 15 procent pod koniec 2019 r. do ponad 25 procent w kwietniu 2020 r.1, co oznacza że w ciągu kilku miesięcy dokonała się zmiana przewidziana na okres kilku lat. Dział Badań Prologis szacuje, że wskaźnik penetracji w całym 2020 r. wyniesie niemal 20 procent, a zatem będzie wyższy niż przewidywane przed pandemią 16,9 procent.
- E-commerce potrzebuje trzy razy więcej powierzchni logistycznej niż sprzedaż stacjonarna –potwierdzają to dane z 2019 r. Utrzymujący się na wysokim poziomie wskaźnik, przy stale rosnącej penetracji handlu elektronicznego w fazie gospodarki „Zostań w Domu” potwierdza potrzebę zapewniania dodatkowej powierzchni pod elektroniczną obsługę zamówień (e-fulfillment).
- Sprzedawcy detaliczni, którzy w ostatnim czasie ogłosili upadłość2, odpowiadają za niewielką część popytu na nieruchomości logistyczne, a ich centra dystrybucji zlokalizowane są z dala od ośrodków miejskich. Łącznie klienci tego typu odpowiadają jedynie za 20 punktów bazowych wskaźnika zajętości na amerykańskim rynku nieruchomości logistycznych.
- Podczas gdy ogólna działalność utrzymuje się na stałym poziomie, wskaźnik działalności przemysłowej Prologis IBI™ zwiększył się o dodatkowe 16 punktów w stosunku do wyniku z kwietnia. Podobnie jak w przypadku wielu innych wiodących wskaźników popytu, amerykański wskaźnik działalności przemysłowej IBI™ w badaniu z 21–26 maja osiągnął wartość 45, co oznacza znaczny wzrost w porównaniu z rekordowo niskim wynikiem z kwietnia na poziomie 29.
Sprzedaż internetowa wymaga ponad trzykrotnie więcej powierzchni niż sprzedaż stacjonarna
Źródło: Internetowi sprzedawcy detaliczni, sprawozdania finansowe, Dział Badań Prologis Źródło: Na podstawie raportów 10-K firmy z 2019 roku
Source: U.S. Census Bureau, Euromonitor, Prologis Research forecast
Zakłócenia na rynku sprzedaży detalicznej powinny w niewielkim stopniu wpłynąć na popyt i podaż na rynku logistycznym
Note: *Major retailers announcing bankruptcy filings in 2020: JC Penney, J. Crew, Stage Stores, Neiman Marcus, Tuesday Morning, Pier 1 Imports Source: SEC filings, U.S. Census, Prologis Research
W maju nastąpił gwałtowny wzrost działalności w magazynach i poziomu ich wykorzystania
Source: Prologis Research
Podsumowanie
Przypisy końcowe
- Adobe Analytics, Euromonitor, U.S. Census
- JC Penney, J. Crew, Stage Stores, Neiman Marcus, Tuesday Morning, Pier 1 Imports
- SEC filings, Prologis Research, CBRE, JLL, Cushman & Wakefield, Colliers, CBRE-EA
- JC Penney, J. Crew, Stage Stores, Neiman Marcus, Tuesday Morning, Pier 1 Imports
- Income reach within 5 miles for companies in endnote 2 as compared to average of Prologis’ U.S. portfolio
- https://www.reit.com/data-research/research/nareit-research/reit-industry-may-2020-rent-collections