W czwartej części specjalnego raportu Prologis dotyczącego wpływu COVID-19 na rynek nieruchomości logistycznych analizujemy nasze poufne dane i wskazujemy na tendencje, które odgrywały istotną rolę w poszczególnych branżach naszych klientów podczas dotychczasowych faz pandemii.
Wprowadzenie
- Gospodarka Zostań w Domu. Sprzedaż detaliczna według kategorii w marcu – analizowana pod kątem branż nieruchomości logistycznych – osiągnęła wynik lepszy o 730 punktów bazowych, spadając o 1,4% w porównaniu do 8,7% dla całkowitej sprzedaży detalicznej.2
- Ożywienie. Podczas poprzednich recesji sprzedaż detaliczna w branżach nieruchomości logistycznych osiągnęła wynik lepszy o 330 punktów bazowych, w porównaniu ze wzrostem całkowitej sprzedaży detalicznej.3
Rynek nieruchomości logistycznych a gospodarka Zostań w Domu
- Motoryzacja. Klienci z branży motoryzacyjnej stali już w obliczu problemów po stronie podaży wynikających z wcześniejszego przestoju w Chinach (~6% bazy klientów), gdy dotknęło ich dramatyczne spowolnienie sprzedaży związane z zaleceniem społecznej izolacji oraz rezygnacją z podroży. Jednak w kontekście rynku nieruchomości logistycznych zdecydowana większość klientów z tej branży nie koncentruje się na nowej sprzedaży ale na serwisie istniejącej floty pojazdów. To daje dobre rokowania na czas, gdy zostanie przywrócona możliwość swobodnego podróżowania.
- Podróże/turystyka/eventy/rozrywka. Klienci z tego sektora stanowią około 1% bazy klientów logistycznych, ze szczególnym zagęszczeniem np. na rynkach w USA (środkowa Floryda, Las Vegas, Hrabstwo Orange).
- Restauracje. Dostawcy obsługujący wyłącznie restauracje to mniej niż 1% bazy klientów logistycznych, jednocześnie niektórzy odbiorcy produktów spożywczych i napojów prawdopodobnie obsługują zarówno sklepy spożywcze, jak i restauracje.
- Centra handlowe / odzież / artykuły sportowe. Centra handlowe stanowią mniej niż 1% bazy klientów, podczas gdy segment odpowiedzialny za odzież i artykuły sportowe oscyluje w granicach 6–7%.
- Paliwa. Ten segment to nieznaczne źródło popytu na nieruchomości logistyczne. Łącznie odpowiada za mniej niż 0,5% bazy klientów.
Wyniki poszczególnych branży w okresie pandemii COVID-19
Uwaga: Baza klientów nie obejmuje usługodawców logistycznych mających wielu klientów oraz zaklasyfikowanych jako biuro/inne, co sugeruje stopę wzrostu na równi z całkowitą. * – wzrost w sprzedaży detalicznej (z wyłączeniem usług motoryzacyjnych / dostawy gazu / spożywczych) w przybliżeniu ** – średnia ważona dla ogólnych towarów / produktów spożywczych / produktów leczniczych i pielęgnacyjnych / sprzedaży poza sklepowej w przybliżeniu *** – wzrost produkcji branżowej w marcu w przybliżeniu
- Ograniczenia praktyczne spowalniają tempo budowy. Za ten stan rzeczy odpowiedzialny jest szereg czynników: ograniczona dostępność pracowników, trudności w uzyskiwaniu pozwoleń i przeprowadzaniu inspekcji oraz braki maszyn lub materiałów.
- Zróżnicowane ograniczenia prawne. W chwili opracowywania raportu, w czterech stanach i kilku miastach w USA obowiązywał zakaz budowy obiektów, które nie są obecnie niezbędne. W Europie budowy w wielu państwach są nadal wstrzymane, jednak ograniczenia dotyczące produkcji i inwestycji budowlanych są jednymi z pierwszych, które są stopniowo znoszone (np. w Hiszpanii).
- Drastyczny spadek liczby rozpoczynanych projektów budowlanych. Ze względu na potencjalnie większe ryzyko związane z najmem, wielu właścicieli wstrzymało planowane projekty, m.in. te znajdujące się na etapie poprzedzającym budowę.
Rynek nieruchomości logistycznych w fazie Ożywienia
Wyniki poszczególnych branży podczas poprzednich recesji
Uwaga: Średni spadek w sprzedaży detalicznej w porównaniu z najwyższym poziomem dla 2 poprzednich recesji; baza klientów nie obejmuje usługodawców logistycznych mających wielu klientów oraz tych zaklasyfikowanych jako biuro/inne, co sugeruje stopę wzrostu na równi z całkowitą. ** – średnia ważona dla ogólnych towarów / produktów spożywczych / produktów leczniczych i pielęgnacyjnych / sprzedaży poza sklepowej w przybliżeniu *** – wzrost produkcji branżowej w przybliżeniu *>
Podsumowanie
- W warunkach kształtowanych przez gospodarkę Zostań w Domu, rośnie popyt w dużych sektorach, takich jak produkty spożywcze i napoje, różnorodna sprzedaż detaliczna, produkty konsumenckie oraz transport i dystrybucja. Z danych dotyczących sprzedaży detalicznej wynika, że 60% branży w obrębie rynku nieruchomości logistycznych rozwija się, podczas gdy 40% doświadcza spadków.
- W fazie Ożywienia ci klienci logistyczni, którzy byli w stanie dostosować się do nowych zachowań konsumenckich, powinni w większym stopniu skoncentrować się na optymalizacji swoich łańcuchów dostaw uwzględniających nowe realia, m.in. poprzez ponowną ocenę najlepszych wskaźników poziomu zapasów magazynowych do poziomu sprzedaży. Jak wynika z danych historycznych, w okresach recesji klienci świadczący usługi w zakresie podstawowych potrzeb konsumenckich, osiągają zazwyczaj wyższe wyniki wzrostu sprzedaży detalicznej.
Przypisy końcowe
- W celu zilustrowania względnego wzrostu w poszczególnych branżach wykorzystaliśmy tendencje w przychodach, które mogą stanowić podstawę do określenia stopy wzrostu popytu w logistyce, jednak nie są one dopasowane idealnie. Wszystkie odniesienia do bazy klientów dotyczą globalnego portfolio Prologis, które różni się od całego rynku.
- Obliczenia Działu Badań Prologis na podstawie danych U.S. Census (spisu ludności USA).
- Dotyczy dwóch poprzednich recesji, w latach kalendarzowych 2002 i 2009.
- Na podstawie globalnego portfolio Prologis na dzień 15 kwietnia 2020 r.
- Odgórny raport dotyczący sprzedaży detalicznej z marca 2020 r., U.S. Census (spis ludności USA).
- Portfolio Prologis, z uwzględnieniem podstawowego czynszu.
- https://www.agc.org/sites/default/files/Files/Communications/2020_Coronavirus_FourthEditionFin al_.pdfal_.pdf