Zrównoważony rozwój jest od dawna priorytetem branży logistycznej, która już na etapie projektowania budynków wdraża rozwiązania zapewniające ich efektywność energetyczną i niskoemisyjność. Kwestię zrównoważonego rozwoju warto uwzględnić też w ramach dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce, ponieważ handel elektroniczny ma obecnie olbrzymi wpływ na wzrost popytu na usługi logistyczne.
Wprowadzenie
- Jak to działa: Lokowanie towaru w bliskiej odległości od konsumentów końcowych to korzyści dla środowiska. Łączenie dostaw paczek pozwala zmaksymalizować ilość towarów transportowanych na terenie miasta. Obiekty typu Last Touch® oraz miejskie centra dystrybucji (więcej informacji w naszym dwuczęściowym raporcie na temat klasyfikacji obiektów - dostępny w języku angielskim) nie tylko gwarantują bliskość klienta docelowego ale również dają możliwość ograniczenia emisji wynikającej z transportu, zapewniając bardziej wydajną dystrybucję (zob. Rys. 1). W opracowaniu efektywnej strategii dostaw pomagają rozwiązania analityczne i technologiczne umożliwiające wybór najbardziej optymalnych tras. Z badań wynika, że wpływ transportu na środowisko w modelu handlu elektronicznego jest o połowę mniejszy niż w przypadku indywidualnych zakupów w sklepie stacjonarnym (zob. Rys. 2), nawet jeśli weźmiemy pod uwagę wyższy odsetek zwrotów zakupionych produktów niż ma to miejsce w klasycznym modelu sprzedaży detalicznej.
Rysunek 1. ZNACZĄCE OSZCZĘDNOŚCI W TRANSPORCIE DZIĘKI SIECI E-COMMERCE
- Jak to działa: Konsument robiący zakupy przez internet nie musi dojeżdżać do sklepu - czasem nawet kilkukrotnie – w celu wyszukania, porównania, a następnie zakupu produktu. W e-commerce zamówienie jest łączone z zamówieniami innych klientów, umieszczone w jednej dostawie i dostarczone na tej samej trasie. Jak podkreśla MIT w swoich badaniach2 - taka metoda dostaw jest znacznie wydajniejsza niż indywidualne wyprawy na zakupy i pozostawia niższy ślad węglowy. Ponadto im większa jest liczba produktów zamawianych przez internet, tym większa efektywność e-commerce. W handlu elektronicznym mamy jednak do czynienia z większą liczbą opakowań niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej. Szacuje się, że materiały do zabezpieczenia produktów generują ok. 1,0 kg ekwiwalentu dwutlenku węgla i odpowiadają za większość wpływu środowiskowego zakupów przez internet. Jest to jednak nadal wartość znacznie niższa (o ok. 25 %) od wpływu jaki ma transport w handlu tradycyjnym (zob. Rys. 2).
Rysunek 2. EMISJE DWUTLENKU WĘGLA (CO2) W ZALEŻNOŚCI OD MODELU HANDLU
Źródło: Analiza środowiskowa dotycząca zakupów przez internet w USA, Centrum Transportu i Logistyki MIT
- Jak to działa: Dostawy za pomocą pojazdów elektrycznych są opłacalne. Ponad 90% przejazdów realizowanych przez samochody dostawcze mieści się w zakresie 100 mil (160 km), co jest odległością możliwą do pokonania przez pojazdy bezemisyjne. Upowszechnienie samochodów elektrycznych w firmach logistycznych może przyczynić się do zmniejszenia środowiskowego wpływu e-commerce nawet o połowę. Patrząc z perspektywy biznesowej, kluczem do sukcesu jest oferowanie klientom możliwości bezpośredniego podejmowania decyzji w zakresie zrównoważonego handlu. Ponadto klienci inwestujący w technologie przyjazne środowisku utrzymują przewagę nad konkurencją oraz zyskują przychylność partnerów biznesowych i inwestorów, czyli grup, które z biegiem czasu będą zwracać coraz większą uwagę na kwestie odpowiedzialnego i zrównoważonego handlu.
Case Study: W Europie na popularności zyskują technologie wspierające zrównoważony transport.
- Wniosek — Nocne dostawy to wydajny rozładunek i niższa emisja.
Podsumowanie
Niniejsza analiza jest pierwszym przeprowadzonym przez Dział Badań Prologis badaniem dotyczącym tego zagadnienia. Będziemy dalej śledzić postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju, obserwować zachodzące zmiany w zakresie technologii, zwyczajów konsumentów oraz wskaźników ich adaptacji.
Przypisy
- Analiza środowiskowa dotycząca zakupów przez internet w USA, Centrum Transportu i Logistyki MIT
- Analiza środowiskowa dotycząca zakupów przez internet w USA, Centrum Transportu i Logistyki MIT
- Krajowe Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL) USA