Izba Gospodarki Elektronicznej opublikowała „Księgę Niwelowania Barier Legislacyjnych w Gospodarce Cyfrowej 2022”, czyli zestawienie przepisów, które negatywnie wpływają na sytuację e-przedsiębiorców i utrudniają ich funkcjonowanie. Wraz z diagnozą trudności autorzy Księgi proponują również konkretne rozwiązania, które pozwolą na usunięcie wskazanych problemów.
- Komunikacji z klientami – w kontekście zakazu używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę czy przetwarzania, za zgodą usługobiorcy i dla celów reklamy, badań rynku oraz zachowań i preferencji usługobiorców z przeznaczeniem wyników tych badań na potrzeby polepszenia jakości usług świadczonych przez usługodawcę;
- Ofertowania – obecny model oferty elektronicznej wymaga doprecyzowania i jednoznacznego rozstrzygnięcie czy prezentowanie produktów w ramach e-sklepu należy traktować jako złożenie oferty w rozumieniu art. 661 § 1 k.c.;
- Praw autorskich – obowiązującą ustawa o Prawie Autorskim wymaga uzupełnienia między innymi o przepisy przewidujące wstąpienie nabywcy majątkowych praw autorskich w trwający stosunek licencyjny;
- Rozliczeń podatkowych – uregulowanie w Ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych możliwości rozliczenia strat towarowych w kosztach podatkowych wprost w art. 15 wraz z dookreślonym wskazaniem ewentualnych wymogów dokumentacyjnych w tym zakresie, zniesienie równoczesnego obowiązku fiskalizacji w sytuacji udokumentowania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności fakturą VAT czy rozszerzenia zwolnienia z opodatkowania VAT na usługi pocztowe, w przypadku, gdy ich koszt jest refakturowany;
- Spraw pracowniczych – określonych w Prawie Pracy, szczególnie w zakresie dopuszczenia możliwości zawarcia czy nanoszenia zmian w umowach o pracę w formie elektronicznej. Byłoby to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy pracują w trybie zdalnym.
Misją Izby Gospodarki Elektronicznej jest rozwój polskiej branży cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie. Naszą misją jest wsparcie legislacyjne w szczególności polskiego MŚP. Dlatego przygotowanie "Księgi e-Izby Niwelowania Barier Legislacyjnych w Gospodarce Cyfrowej ” służy współpracy pomiędzy biznesem oraz instytucjami polskiej administracji rządowej celem sprawniejszego rozwoju cyfryzacji polskiej gospodarki.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Przejrzyste i dopasowane do realiów gospodarczych prawo jest jedynym z kluczowych czynników, które są niezbędne dla zapewnienia przedsiębiorcom warunków do stabilnego rozwoju. Ostatnie lata to czas, w którym pojawiło się wiele nowych regulacji dotyczących szeroko rozumianego handlu elektronicznego. Jednocześnie prawo nie zawsze nadąża za dynamicznymi zmianami następującymi na rynku nowoczesnych technologii. Powyższe czynniki sprawiają, że w przepisach prawa pojawiają się bariery dla płynnego rozwoju e-przedsiębiorców.
Witold Chomiczewski, pełnomocnik ds. legislacji e-Izby, Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych
Otoczenie prawne istotnie wpływa na konkurencyjność firm oraz możliwości oferowania przez nie innowacyjnych, przyjaznych użytkownikom usług. Szczególnie w obszarze dotyczącym wykorzystania nowych technologii, usług cyfrowych i handlu elektronicznego konieczne jest eliminowanie istniejących barier, w tym nieadekwatnych do nowych realiów przepisów. Jednocześnie, kluczowe jest szukanie rozwiązań, które odpowiadają na nowe wyzwania globalnej gospodarki.
dr Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro
Przyjęcie proponowanych w Księdze Niwelowania Barier Legislacyjnych przepisów umożliwi polskim przedsiębiorcom konkurowanie na równych zasadach z podmiotami, które nie mają siedziby w Unii Europejskiej, świadczącymi usługi handlu elektronicznego kierowane do polskich użytkowników. Obecnie podmioty te korzystają z luk w systemie egzekwowania polskiego i unijnego prawa, co stawia je w sposób nieuzasadniony w uprzywilejowanej pozycji wobec polskich przedsiębiorców, a jednocześnie osłabia ochronę polskich konsumentów. Opracowane propozycje dostosowują również przepisy powszechnie obowiązującego prawa do realiów dzisiejszej gospodarki elektronicznej, podnosząc standardy ochrony polskich konsumentów i wyrównując szanse konkurencyjne polskich przedsiębiorców.
Bartosz Skowroński, Adwokat w kancelarii BHR Adwokaci Radomski i Partnerzy sp. p.