Ostatnie 2 lata nie należą do najłatwiejszych, a sytuacja wokół wciąż zmienia się bardzo dynamicznie. Kolejne fale pandemii, wojna, szybko rosnące ceny, spadek dostępności niektórych produktów, a ostatnio i surowców - wszystko to sprawia, że musimy reagować bardzo szybko, a często wręcz wyprzedzać możliwe zdarzenia. Nie jest to proste, ale okazuje się, że 8 na 10 badanych Polaków podjęło już różne działania zapobiegawcze i naprawcze, a przewidując dalsze pogorszenie sytuacji gospodarczej w kraju - przygotowali nowe strategie finansowe i zakupowe.
W kryzysie ścieżki zakupowe prowadzą do Internetu
Puk-puk, tu kryzys
Aktualnie żyjemy w niepewnych czasach. Wzrost PKB jest o aż 1 pkt proc. niższy niż prognozowali ekonomiści - według danych GUS Polski PKB spadł w drugim kwartale o 2,3 proc. i jest to najgorszy wynik w Unii Europejskiej. Gospodarka zaczęła ostro hamować już w drugim kwartale 2022. Szacuje się, że w drugiej połowie 2022 roku spadek aktywności gospodarczej jeszcze się pogłębi. Polacy poważnie zaczynają martwić się o to, co stanie się jesienią. Największy lęk wzbudza inflacja, a także prawdopodobny powrót pandemii czy wojna w Ukrainie. Niepokoją nas ewentualne braki i przerwy w dostawie surowców oraz ograniczenia możliwości zakupu niektórych towarów. Dla wielu konsumentów Internet stanie się jedynym miejscem zakupowym - wyniki naszego badania, prezentowane w omawianym Raporcie, pokazują, że ponad 1/3 zamierza kupować tylko w Internecie wszystko co możliwe. Ponadto, w związku z coraz bardziej odczuwalną inflacją i zbliżającym się kryzysem gospodarczym, swoje zachowania zakupowe zmieniło prawie 80% badanych Polaków. 9 na 10 e-konsumentów wdraża obecnie w życie zupełnie nowe zasady kupowania i zamierza robić większe zakupy w Internecie. Ponadto internauci wskazują, że za e-commerce przemawiają niższe ceny produktów niż w sklepach stacjonarnych, częstsze i bardziej atrakcyjne promocje, większy wybór marek oraz możliwość znacznie łatwiejszego i szybszego porównywania ofert. To ważny sygnał dla przedsiębiorców internetowych, aby przygotowali się na te oczekiwania.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Domek z siana, drewna czy cegieł?
Ocena zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego
Aktualna sytuacja wymaga od kupujących dużej świadomości. Coraz częściej porównują oni oferty czy też szukają tańszych zamienników. W przypadku zakupów online istotna jest nie tylko cena samego produktu, ale również szeroki wybór, wygoda zakupów oraz koszty dostawy. Tym większa odpowiedzialność przed sektorem e-commerce i takimi firmami jak Allegro, aby dostosować się do zmieniających się realiów i potrzeb klientów. Nieustannie pracujemy nad każdym z wspomnianych obszarów, aby mieć pewność, że przedstawiamy kupującym najbardziej korzystną cenowo ofertę.
Karol Czupryński, Category Management Director w Allegro
Optymalizacja w natarciu
Inflacja nie jest problemem jedynie konsumentów. Sprzedający także ją odczuwają: mniejsze niż wcześniej koszyki oraz rzadsze zakupy spontaniczne mogą przełożyć się na zmniejszenie obrotów. Skutecznym sposobem na przeciwdziałanie spadkom sprzedaży jest wdrożenie alternatywnych metod płatności, zwanych także rozwiązaniami finansującymi, czyli płatności odroczonych i rat online. Ankietowani wskazują płatności odroczone jako najważniejszy czynnik decydujący o zakupie w obliczu kryzysu. Możliwość wydłużenia terminu spłaty okazuje się szczególnie przydatna, gdy klienci chcą kupić produkty na zapas albo skorzystać z atrakcyjnej promocji, nie nadwyrężając ustalonego miesięcznego budżetu.
Magdalena Grablewska, Marketing Manager w Przelewy24.
Optymalny i sprytny Internet
Wyniki te nie powinny dziwić. Procesy, które widzimy zostały tylko przyspieszone przez pandemię. Internet daje nam olbrzymie możliwości porównywania ofert. Cały czas są oczywiście produkty, które wolimy obejrzeć przed zakupem, ale coraz więcej jesteśmy skłonni kupić online. Reprezentowana przez nas branża kantorów internetowych, gdzie pieniądz elektroniczny wypiera fizyczny, jest tylko jednym z elementów tej większej układanki. Ważnym motorem zmian jest kwestia zwrotów, która może nie zawsze ma wiele wspólnego z ekologią, ale pozwala komfortowo kupować w Internecie ubrania czy obuwie, w przypadku których ryzyko nietrafionego zakupu bez przymierzenia często eliminowałoby ten kanał
Maciej Przygórzewski, główny ekspert serwisowy serwisu Walutomat.pl