Zgodnie z uchwaloną Dyrektywą Omnibus, której celem jest ochrona interesów e-konsumentów, od maja 2022 roku wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej miały wprowadzić przepisy zobowiązujące sklepy internetowe, do zmiany sposobu oznaczania cen promocyjnych. Sklep powinien podać nie tylko cenę promocyjną, ale także najniższą cenę danego towaru z ostatnich 30 dni przed dniem wprowadzenia promocji. W Polsce nadal trwają prace nad przepisami wprowadzającymi tę dyrektywę. Jak to wygląda w praktyce i na co powinni zwrócić uwagę konsumenci podczas zakupów w Internecie?
Nowe wymogi niosą ze sobą sporo wyzwań dla sklepów internetowych. Konieczne jest bowiem zweryfikowanie wszystkich rodzajów promocji stosowanych przez danego e-sprzedawcę, a następnie ocena, jakich zmian trzeba w nich dokonać w celu zapewnienia zgodności z nowymi przepisami. Pojawiają się w szczególności promocje asortymentowe, indywidualne kody rabatowe, sprzedaż premiowa, a same promocje są komunikowane w różny sposób. Każdą sytuację trzeba ocenić pod kątem konieczności stosowania nowych przepisów, bo nie zawsze będzie to niezbędne.
mec. Witold Chomiczewski, pełnomocnik Izby Gospodarki Elektronicznej ds. legislacji i wspólnik zarządzający w Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych
Promocja czy niby promocja?
Jako sklep na pierwszym miejscu stawiamy dobro konsumenta oraz przejrzystość prezentowanej oferty w naszym sklepie. Od samego początku staramy się podchodzić do każdego klienta z dużą dbałością o jak najlepszej jakości serwis, obsługę i prezentowaną ofertę. Te czynniki, jak wiadomo mogą wpłynąć pozytywnie lub negatywnie na opinie o naszej działalności. Byliśmy i cały czas jesteśmy dalecy od tego, aby podwyższać ceny przed akcjami typu Black Friday czy sezonową wyprzedaż. Dlatego też od samego początku wdrożyliśmy rozwiązania dyrektywy Omnibus od pierwszych dni jej obowiązywania nie czekając na ustawę, która unormuje to na naszym rynku.
Daniel Zalewski, Prezes Visciola Fashion
Promocje europejskie
Klienci poszukujący atrakcyjnych ofert chcą mieć pewność, że ceny, które widzą na Zalando, są uczciwe i przejrzyste. Nowo wprowadzone rozwiązanie w zakresie komunikacji cenowej odpowiada na tę potrzebę: za każdym razem, gdy wyświetlany jest rabat procentowy, klienci mogą również zobaczyć najniższą cenę danego produktu oferowaną w ciągu ostatnich 30 dni. Zapewnia to dodatkową transparentność, a klientom szczególnie zwracającym uwagę na ceny, daje gwarancję otrzymania najlepszej oferty.
Kamil Mirowski, kierownik ds. publicznych Zalando w Polsce
W Allegro oczekujemy na wejście w życie dyrektywy Omnibus. Wierzymy, że nowe przepisy wzmocnią ochronę konsumenta na rynku cyfrowym, sprawią, że zakupy online będą bezpieczniejsze, a sam konsument będzie w bardziej przejrzysty sposób informowany o przysługujących mu prawach. Już kilka miesięcy temu wdrożyliśmy na platformie zmiany, które pozwalają zarówno konsumentom jak i sprzedającym korzystać z rozwiązań, które wprowadza dyrektywa, m.in. nowych zasad prezentowania przekreślonych cen w przypadku ogłoszenia o obniżce ceny. W ślad za tym umożliwiamy sprzedającym możliwość sprawdzenia zgodności z nowymi zasadami, zapewniając tym samym kupującym ochronę przed sztucznym zawyżaniem cen i pozornymi obniżkami. Dzięki temu dajemy im pewność, że prezentowana przekreślona cena to najniższa cena na ofercie w trakcie ostatnich 30 dni.
dr Magdalena Piech, Regulatory Affairs Director, Allegro