W 2023 roku 10-lecie swojej działalności obchodzi najważniejsza organizacja rynku e-commerce - Izba Gospodarki Elektronicznej. E-Izba wspiera polskich e-sprzedawców zapewniając szkolenia, doradztwo i networking, a także współpracując z administracją państwową celem zapewnienia ram prawnych umożliwiających sprawne działanie tej najszybciej rozwijającej się gałęzi gospodarki.
„E”, które dużo znaczy
Początki e-commerce w Polsce datuje się na drugą połowę lat dziewięćdziesiątych. Powstały wtedy pierwsze sklepy internetowe, katalogi e-sklepów i platformy aukcyjne. Jednak to właśnie w ostatnim dziesięcioleciu e- handel rozwinął się najbardziej dynamicznie. Handel internetowy rozwija się bardzo dynamicznie i analitycy prognozują jego dalszą ekspansję. Kluczowymi stymulatorami rozwoju e-handlu są niewątpliwie nowoczesne technologie, rozwój omnichannel, a także rosnąca świadomość tego, że e-handel nie zna granic i jest najskuteczniejszą formą rozwoju eksportu online. Najważniejsza w tym procesie była edukacja konsumenta z zakresu zakupów przez Internet i to również staraliśmy się wdrożyć przez ostatnia dekadę aktualnie 9 na 10 internautów kupuje przez Internet i jest to zadowolony konsument. Bez wątpienia Izba Gospodarki Elektronicznej miała ogromny wkład w rozwój rynku e-commerce przez te ostatnie 10 lat i zapewniam, że nie zamierzamy zwalniać tempa.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Siła e-kupujących
Całkiem niedawno płatności online były swego rodzaju dodatkiem – dużym wyróżnikiem dla sklepu, który zdecydował się je wprowadzić. Następnie zwiększał się wachlarz metod płatności i rozwiązań z nimi związanych. Przybyło portfeli elektronicznych, udogodnień dla osób robiących zakupy na smartfonach itd. W pewnym momencie współpraca sprzedawcy z operatorem płatności zaczęła być tzw. must have. Ale to też już przeszłość! W wyniku pandemii i dynamicznego wzrostu branży, mówimy dziś o partnerstwie między sprzedawcą a dostawcą płatności. Musimy działań wspólnie, by zakupy były szybkie, łatwe i wygodne, a przede wszystkim bezpieczne. Każdy etap ścieżki, jaką przechodzi klient robiąc zakupy w sieci, musi być zaopiekowany.
Paweł Działak, CEO i Co-founder Tpay, operatora płatności z 13-letnim doświadczeniem