E-commerce to najbardziej dynamiczna część polskiej gospodarki. W latach 2012-2022 e-handel odnotował wzrosty roczne o 20%, w niektórych latach osiągając nawet 30%. Liczba e-kupujących powiększyła się z 45% na początku omawianej dekady, do 87% w końcówce minionego roku. To prawie dwukrotnie. Kto jest w dużej części autorem tych zmian? Prezentujemy wyniki pierwszej części raportu „Dyrektor e-Commerce Roku 2023”.
Tych ludzi należy doceniać za ciężką pracę i odwagę w kreowaniu nowości. Znamy ich, bo reprezentują firmy zrzeszone w e-Izbie oraz liczących się graczy branży handlu elektronicznego z całego rynku. Łączą doświadczenie i kreatywność, co w połączeniu z wyczuciem rynku daje najlepsze wyniki, co ewidentnie widać w raporcie Dyrektor e-Commerce Roku.
Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
- m-commerce – wzrost popularności zakupów na urządzeniach mobilnych – 77% wskazań;
- automatyzacja sprzedaży i marketingu - 97%;
- platformizacja e-commerce;
- zakupy biznesowe (e-B2B) – ponad 30% wzrostu w czasie pandemii;
- szybkie dostawy do automatów paczkowych i płatności mobilne, które z powodzeniem zastąpiły płatności gotówkowe i klasyczne przelewy internetowe;
- generalnie, wzrost wymagań e-konsumentów w obszarze płatności, dostaw, komunikacji z markami.
TOP zmiany Dekady w obszarze płatności i dostaw według Dyrektorów e-Commerce
Płatności online na przestrzeni ostatnich lat ewoluowały - w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów. Obecnie dobór metod opłacenia zamówienia do specyfiki danego sklepu i jego grupy docelowej staje się coraz ważniejszy i wpływa na wyniki konwersji. Warto skorzystać z doświadczeń dyrektorów e-commerce znanych marek i na początku 2023 roku uaktualnić wybór płatności w swoim sklepie.
Jacek Kinecki, CEO w Przelewy24
1. Zrealizowane w grudniu 2022 i styczniu 2023 roku na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez Mobile Institute
2. według Raportu „Dyrektor e-Commerce Roku 2023”
Źródło: Dane pochodzą z raportu „Dyrektor e-Commerce Roku 2023. Części 1: Jak liderzy oceniają dekadę?” opracowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute.