Wiele materiałów poradnikowych dla kierowców opisuje przygotowania auta do zimy czy wiosny. Czynnościom tym warto poświęcić uwagę, ale są też działania, które nie podlegają sezonowym regułom i należy wykonać je bez względu na porę roku. Należą do nich między innymi wymiana oleju silnikowego czy płynu do chłodnic. Ich częstotliwość określa przede wszystkim producent pojazdu i są zależne od intensywności eksploatacji auta.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Wyznacznikiem momentu wymiany oleju silnikowego są wskazania producenta samochodu, podające przebieg czy okres eksploatacji, który maksymalnie wynosi dwa lata. Można je znaleźć w książce serwisowej, podobnie jak wytyczne pomocne w doborze odpowiedniego produktu. Niezależnie od typu i lepkości środka smarnego, najlepiej stosować oleje pochodzące ze sprawdzonego źródła, wytwarzane przez renomowanych producentów, które posiadają odpowiednie aprobaty. W przypadku Shell, do samochodów osobowych przeznaczone są oleje Shell Helix. Powstały one w unikalnej technologii Shell PurePlus, w której kryształowo czysta baza olejowa uzyskiwana jest w procesie przetwarzania gazu ziemnego (GTL). Powstały produkt bazowy jest wolny od zanieczyszczeń typowych dla olejów opartych na ropie naftowej, co przekłada się na stabilną lepkość oraz lepsze współczynniki tarcia i podatności na utlenianie. W gamie Shell Helix znaleźć można oleje do wszystkich typów silników spalinowych oraz układów hybrydowych. Gwarancją ich wysokiej jakości są aprobaty producentów samochodów, jak też wykorzystanie w ekstremalnych warunkach panujących w sportach motorowych, takich jak Formuła 1 czy rajdowe mistrzostwa świata WRC
– podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.
Pamiętaj o wymianie płynu do chłodnic
Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego zależy od jego typu i jakości. Najtańszy płyn chłodniczy powinien być wymieniany co trzy lata lub po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów. Bardziej zaawansowany płyn w technologii OAT wymienia się co pięć lat lub po przejechaniu 250 tysięcy kilometrów. Wskazówki dotyczące typu płynu do układu chłodzenia znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Przed jego wyborem należy zastanowić się, czy będzie to produkt gotowy do użycia czy koncentrat. Zdecydowanie polecamy ten pierwszy rodzaj, bowiem zyskujemy pewność, że zagwarantuje optymalne parametry. Shell oferuje wysokiej jakości płyny Shell Coolant, które zapewniają efektywniejszą wymianę ciepła, ochronę przed korozją i gromadzeniem się zanieczyszczeń oraz wydłużony czas eksploatacji, nawet do pięciu lat
– mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.