E-commerce to najbardziej dynamiczna część polskiej gospodarki. Napędzają ją zmiany pokoleniowe, trendy globalne, zmiany zachowań konsumenckich, nowe technologie, ale i niespodziewane zjawiska, takie jak pandemia czy spowolnienie gospodarcze i inflacja. Covid-19 sprawił, że handel cyfrowy podwoił tempo wzrostu, ale nawet teraz – w czasie post-pandemicznym i przy widmie kryzysu gospodarczego – Liderzy e-commerce przewidują, że wzrost będzie kontynuowany na poziomie około 15% rocznie, przy czym co 5. uważa, że będzie to 20% lub więcej. Zapraszamy do lektury drugiej części raportu e-Izby „Dyrektor e-Commerce Roku 2023 – e-commerce okiem liderów branży”. Tym razem receptą na kryzys, wizją branży za 3, 5 i 10 lat oraz triggerami wzrostu dzielą się dyrektorzy e-commerce nominowani i nagradzani w IV edycji konkursu Dyrektor e-Commerce Roku, którzy niecały tydzień temu odbierali nagrody podczas uroczystej gali.
e-Commerce zaskakuje
Nasza branża zmienia się bardzo dynamicznie, nie mówiąc już o tym, co dzieje się na świecie, także ja również nie mam przekonania, co wydarzy się za 5 lat, nie mówiąc już o tym co stanie się za 10 lat. Na pewno w najbliższym czasie e-commerce będzie "lizał rany" po recesji i odrabiał straty. Najbliższe lata będą więc czasem budowania rentowności i poszukiwaniem rozwiązań, dzięki którym sklepy internetowe będą w stanie ten obszar optymalizować. Jednym z takich obszarów, który w mojej ocenie będzie zyskiwał na znaczeniu będą to tzw. usługi finansowe, czyli umożliwienie klientom finansowania zakupów, czy to dzięki kredytom ratalnym, czy np. leasingowi. Nie bez znaczenie oczywiście będzie ciągła praca nad rozwojem logistyki i czasu realizacji zamówienia. W branży elektronicznej będzie rozwijał się trend "tradein", czyli umożliwienia klientom przyniesienia używanych produktów, z których aktualnie korzystają, sprzedaży tych produktów w zaufanym sklepie i jednocześnie zakup nowych produktów z oferty. Ten trend na pewno zdominuje najbliższe lata.
Łukasz Piech, Laureat Grand Prix konkursu Dyrektor e-Commerce Roku 2023
Wygrają zwinni i przygotowani
ChatGPT zapytany czym się charakteryzuje Dyrektor E-commerce wskazał 4 obszary. Wszystko opisane przez algorytm jest zgodne z prawdą. Jednak Chat wydaje się nie zauważać drugiej strony medalu. Znajduje się tam poczucie wpływu, na działanie dużego obszaru danego przedsiębiorstwa, świadomość misji cyfryzowania organizacji czy satysfakcja z kolejnych mniejszych lub większych projektów oraz efektów jakie one przynoszą. To wszystko sprawia, że ta rola ma też dużo pozytywnych momentów. I właśnie takich momentów życzymy wszystkim Paniom i Panom Specjalistom, Managerom i Dyrektorom e-commerce.
Sławomir Spyra, Head of Communications Merce.com