Wysoka temperatura powstająca podczas hamowania jest jednym z największych problemów, z jakimi mierzą się konstruktorzy materiałów ciernych. Mocno rozgrzana tarcza hamulcowa traci swoje właściwości co przekłada się na spadek skuteczności hamowania. Rozwiązaniem sprawdzającym się w samochodach eksploatowanych w wymagających warunkach drogowych są wentylowane tarcze hamulcowe.
Wyróżniającą cechą wentylowanej tarczy hamulcowej jest zdolność do skutecznego chłodzenia w trakcie hamowania.
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.
W zależności od producenta pojazdu i zastosowanego przez niego układu hamulcowego, tarcze hamulcowe mogą być wentylowane wewnętrznie lub zewnętrznie. W obu przypadkach wykorzystywana jest siła odśrodkowa, która wynika z praw fizyki. Kiedy koło się obraca, siła odśrodkowa sprawia, że zimne powietrze jest zasysane do przestrzeni między łopatkami, a gorące – wyrzucane na zewnątrz. Ruch powietrza chłodzi tarczę. Aby go zmaksymalizować, w autach sportowych wykorzystuje się specjalne kanały doprowadzające powietrze do tarcz.
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar
Wtedy znaczenie ma kształt żeber znajdujących się między pierścieniami roboczymi tarcz, a także właściwy montaż każdej z nich. Tarcza musi zostać założona na piastę tak, by wyrzucała gorące powietrze przez kanały wentylacyjne. W przypadku kierunkowych tarcz wentylowanych marki Textar są one pakowane osobno. Dodatkowo na opakowaniu znajduje się dobrze widoczna informacja o stronie zabudowy w pojeździe.
Przemysław Przymuszała, Area Sales Manager PL, CZ, SK firmy TMD Friction, właściciela marki Textar.
Textar oferuje ponad 1650 referencji tarcz hamulcowych do samochodów osobowych.