Chociaż znajomość pojęć związanych z odpowiedzialnym rozwojem wciąż nie jest wśród polskich konsumentów wysoka, bo zdefiniować czym jest etyka w e-commerce potrafi 17% badanych osób, a czym jest zrównoważony rozwój lub społecznie odpowiedzialny biznes wie 13%, to internauci doskonale wiedzą, czego od e-commerce oczekują i jak muszą postępować e-firmy, aby to od nich chcieli kupować.
Konsumenci mówią „sprawdzam”
Raport e-Izby: Odpowiedzialny e-commerce - jest niezwykle cennym źródłem wiedzy na temat tego, jak w rzeczywistości turbulentnej, często wymagającej od firm ochrony interesów za wszelką cenę, optymalizacji kosztów przedstawia się to, co odnosi się do wartości. Od zawsze e-konsument kreuje sprzedaż i handel a ten ideę zrównoważonego rozwoju, traktuje bardzo poważnie. Co ósmy konsument obserwuje działania sklepu i weryfikuje go jako miejsce zakupowe godne lub niegodne zaufania e-konsumentów.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Odpowiedzialne kupowanie, czyli co?
e-kupujących do oczekiwania dłużej na dostawę zamówionych produktów. Połowa badanych poczeka nawet do 3 dni od złożenia zamówienia, ale to nie ekologia jest powodem, dla którego to zrobią. Poczekać na przesyłkę dłużej tylko z tego powodu, aby e-sklep dostarczył wszystko w jednej dostawie jest w stanie 40% internautów, ale i wśród nich 28% mówi, że to zależy od tego, jakiego rodzaju byłyby to produkty i jak bardzo by ich potrzebowali. Na to, czy przesyłka, jaką wysyła e-sklep jest zapakowana w sposób ekologiczny uwagę zwraca 61% badanych. To o +6p.p. więcej niż w 2021 roku.
Polacy chcą kupować odpowiedzialnie
Odpowiedzialność na jedno kliknięcie
Co na to e-biznes?
a zrównoważony rozwój znalazł swoje miejsce w strategii 60% podmiotów. Niezwykle ważne jest także to, iż praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły, że odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Wciąż najczęściej są to korzyści wizerunkowe wskazywane przez 9 na 10 firm (vs 70% rok temu), ale także strategiczne i rozwojowe dla marki, które odczuwa 77% badanych oraz ekonomiczne (65%). I – podobnie jak konsumenci – firmy także coraz częściej mówią „sprawdzam”. Podejście partnerów do kwestii odpowiedzialnego rozwoju przed podjęciem współpracy bada aż 67% firm. To o +28p.p. więcej niż rok temu.