Alstom zaprezentował nowy projekt Aptis, swoje w stu procentach elektryczne rozwiązanie mobilne, inspirowane tramwajem. Prezentacja projektu miała miejsce podczas European Mobility Exhibition – wystawy, która odbyła się w dniach 12–14 czerwca 2018 roku w Paryżu. Zaprezentowane rozwiązanie dotyczy standardowej wersji pojazdu, którego pierwsze dostawy planowane są od lipca 2019 roku.
W wersji standardowej Aptis zachowa wszystkie cechy prototypu, które wpłynęły na jego unikatowość: niska podłoga na całej długości pojazdu, tryb zatrzymywania w niewielkiej odległości od chodnika, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, rozstaw osi na obu końcach pojazdu, szerokie zatoki oraz dodatkowa przestrzeń z tyłu pojazdu. Projekt ten powstał dzięki innowacyjnym technologiom, które stosuje się w autobusach elektrycznych, np. poprzez zastosowanie płaskich szyb przednich inspirowanych tabletami cyfrowymi i tablicami interaktywnymi. A eleganckie i proste linie podkreślają jego nowoczesność.
Zewnętrzna i wewnętrzna stylistyka pojazdu mocno nawiązuje do mobilnych rozwiązań przyszłości:
- Poczucie przestronności, dzięki bardziej przyjaznej, większej i przyjemniejszej przestrzeni w tylnej części pojazdu,
- Wrażenie ruchu, dzięki asymetrycznemu układowi wnętrza, dające poczucie poruszającej się ulicy,
- • Wkomponowanie w miejski krajobraz, z lepszą dostępnością oraz, patrząc z wnętrza, doskonale symetrycznym pojazdem.
Standardowa wersja Aptis została zaprojektowana, by spełnić oczekiwania operatorów, m.in.: poprzez idealnie symetryczny przód i tył, co ułatwia wymianę części oraz wpływa na optymalizację ich zapasów. Powiększone panele górne umożliwiają instalowanie większych i bardziej widocznych ekranów oraz map.
W projektowanie i produkcję Aptisa zostało zaangażowanych siedem zakładów Alstom we Francji. Ogólne prace inżynieryjne, projekt nadwozia oraz testowanie i certyfikacja odbywają się w Duppigheim. Za integrację systemu odpowiada Saint-Ouen. Za systemy trakcji odpowiedzialny jest zakład w Tarbes. Za silniki zakład w Ornans, a za elektroniczne komponenty łańcucha trakcyjnego odpowiada zakład w Villeurbanne. Produkcja centralnego modułu pasażerskiego, ostateczny montaż i testy seryjne odbywają się w Reichshoffen. Natomiast w zakładzie Alstom w Vitrolles trwają prace nad jednym z rozwiązań w zakresie ładowania (SRS – statyczny system ładowania).