Polacy to najbardziej asertywni i dynamiczni kierowcy w Europie. Lubią podkreślać swoją obecność na drodze i przywiązują szczególną uwagę do umiejętności oraz osiągów samochodów. Aż 25% respondentów jest skłonnych do wykonania manewru wyprzedzania, aby uniknąć spóźnienia – to główne wnioski z europejskiego badania „Drive On”.
- Troskliwi (17,6%) – za kółkiem rozważni i odpowiedzialni, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńczy i troskliwi. Cenią bezpieczną, komfortową oraz spokojną jazdę w towarzystwie bliskich. Samochód często wykorzystują do wożenia dzieci z i do szkoły. Lubią odwiedzać nowe miejsca i podróżować z muzyką w tle.
- Beztroscy (17%) – to mistrzowie czerpania radości z jazdy. Auto daje im poczucie wolności i niezależności. Lubią krótkie weekendowe wycieczki bez wcześniej określonego celu podróży.
- Asertywni (13,3%) – królowie szos. Kierowcy reprezentujący ten typ często eksponują swoje umiejętności. Cenią precyzję prowadzenia, lubią dźwięk pracę silnika, działanie zawieszenia czy hamulców. Czerpią radość z szybkiej jazdy po autostradach, przejażdżek po mieście drogimi, luksusowymi samochodami, a także kontrolowaną walkę z bezdrożami.
- Dynamiczni (10,1%) – poszukiwacze przygód, wojownicy i ryzykanci. To kierowcy, którzy jeżdżą dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków. Lubią jazdę nocą po mieście oraz w trudnych warunkach drogowych.
Polak, Włoch - dwa bratanki
- Polska i Włochy – w tych krajach odnotowano największy odsetek kierowców dynamicznych i asertywnych –lubiących podkreślać swoją obecność na drodze oraz przywiązujących szczególną uwagę do swoich umiejętności.
- Turcja – większość kierowców w tym kraju to ekstrawertycy i indywidualiści. Auto jest dla nich czymś więcej niż tylko środkiem transportu – jazda powinna wywoływać u nich dreszczyk emocji. Aż 25% tureckich kierowców przyznało, że lubi szybką jazdę po autostradzie[1] .
- Holandia i Belgia – statystycznie właśnie tam podróżują najbardziej przyjaźni i najmniej wybredni kierowcy. Praktyczni, odpowiedzialni i pragmatyczni. Postrzegają jazdę samochodem, jako podróż z punktu A do punktu B. Czerpią przyjemność z jazdy w towarzystwie przyjaciół i rodziny.
- Hiszpania – najuprzejmiejsi i najspokojniejsi kierowcy. Ponad połowa z nich uważa się za idealnych miejskich kierowców – takich, którzy respektują przepisy i szanują innych uczestników ruchu drogowego.
- Wielka Brytania – przyjaźni i beztroscy kierowcy, którzy lubią podróżować w towarzystwie rodziny i znajomych. Pragmatycznie podchodzą do prowadzenia i najczęściej wykorzystują rutynowe okazje do jazdy, np. na zakupy w weekend.
- Niemcy – uporządkowani, zaplanowani i mało spontaniczni kierowcy. 44% niemieckich respondentów przyznało, że planują podróż przed wyruszeniem w trasę.
- Francja – odkrywcy wśród europejskiej społeczności kierowców. 32% przebadanych Francuzów przyznało, że w nowych miejscach jeżdżą powoli, żeby podziwiać widoki.
Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego, w ramach globalnej kampanii #DriveOn, postanowiliśmy zbadać jak zachowują się i jakie typy osobowości reprezentują kierowcy w Europie. W kampanii chcemy zachęcić i zainspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia, bez martwienia się o silnik samochodu – bo tym zajmuje się olej Shell Helix. Nasze w pełni syntetyczne oleje silnikowe chronią jednostkę napędową, a co za tym idzie pomagają w rozwijaniu pasji do jazdy samochodem.
Roger Moulding, wiceprezes Shell ds. globalnego marketingu i sprzedaży olejów i środków smarnych w Europie, Rosji i Afryce
O badaniu
Badanie ,,#Drive On” zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – rozpoczęto od badania jakościowego w oparciu o wywiad fokusowy, następnie odbyło się badanie ilościowe metodą CAWI. Badanie zrealizowano w 9 krajach – Turcji, Polsce, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Niemczech, Francji i we Włoszech – na reprezentatywnej grupie europejskich kierowców (N=9000).
[1] Uwaga! Shell nie pochwala ani nie zachęca do przekraczania dozwolonej prędkości na drodze.