16 września w Bremervörde świętowano światową premierę pierwszego na świecie pociągu napędzanego ogniwami wodorowymi. Pociąg Coradia iLint zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter w Niemczech jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną, eliminując tym samym szkodliwe emisje związane ze spalaniem paliwa.
To rewolucja dla Alstom i dla przyszłości mobilności. Pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym rozpoczyna obsługę pasażerską i jest gotowy do seryjnej produkcji. Coradia iLint zwiastuje nową erę bezemisyjnego transportu kolejowego. To innowacyjne rozwiązanie, które jest wynikiem francusko-niemieckiej pracy zespołowej, stanowi przykład udanej współpracy transgranicznej.
Henri Poupart-Lafarge, Chairman i CEO Alstom
Wraz z rozpoczynającym się dziś testowym przejazdem, Dolna Saksonia we współpracy z Alstom i EVB staje się rzeczywistym pionierem w zakresie transportu lokalnego. Bezemisyjna technologia napędowa zastosowana w Coradia iLint stanowi przyjazną dla środowiska alternatywę dla konwencjonalnych pociągów spalinowych, w szczególności na liniach niezelektryfikowanych. Udowadniając skuteczną operacyjność technologii ogniw paliwowych w codziennej eksploatacji, wyznaczymy nowy kierunek rozwoju transportu kolejowego – w znacznej mierze przyjaznego środowisku i bezemisyjnego. Władze Dolnej Saksonii są dumne, że we współpracy z LNVG udało się ruszyć pełną parą z realizacją tego prekursorskiego projektu.
Dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii
Światowa premiera w Niemczech. Jako pierwsi wprowadzamy na tory pociąg pasażerski wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych. To wyraźny znak dla przyszłej mobilności. Wodór stanowi rzeczywistą, niskoemisyjną i wydajną alternatywę dla lokomotyw spalinowych. Pociągi te mogą być eksploatowane w sposób czysty, przyjazny dla środowiska, szczególnie na liniach pomocniczych, na których trasy napowietrzne są nieekonomiczne lub jeszcze niedostępne. Wspieramy i finansujemy tę technologię, aby ją upowszechniać.
Enak Ferlemann, Pełnomocnik Rządu Federalnego ds. Transportu Kolejowego oraz Parlamentarny Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej
Dzięki tym dwóm pociągom Coradia iLint oraz kolejnym 14 pociągom wodorowym, które będą eksploatowane od 2021 r., stajemy się pierwszym urzędem kolejowego transportu pasażerskiego, który zastępuje istniejące lokomotywy spalinowe pojazdami bezemisyjnymi, tym samym w większym stopniu przyczyniając się do osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska. Robimy to również dlatego, że okres eksploatacji około 120 składów spalinowych w naszej flocie pociągów dobiegnie końca w ciągu najbliższych 30 lat, co oznacza, że będzie trzeba dokonać ich wymiany. Doświadczenie zdobyte podczas realizacji tego projektu pomoże nam opracować zrównoważone i praktyczne rozwiązanie.
Carmen Schwab,Dyrektor Zarządzająca LNVG
Wykorzystanie przez nas pierwszego na świecie pociągu zasilanego wodorem do obsługi pasażerskiej w sieci Elbe-Weser między Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude jest ważnym kamieniem milowym nie tylko dla regionu i dla nas, ale też dla pasażerów w transporcie kolejowym na całym świecie. Dla EVB oznacza to wkroczenie w świat bezemisyjnej mobilności.
dr Marcel Frank, Dyrektor Zarządzający EVB