Rozwój e-commerce nabiera tempa i przyczynia się do transformacji europejskiego rynku logistycznego. Coraz większa popularność zakupów online wypiera tradycyjny model sprzedaży detalicznej. Centra logistyczne, budowane z myślą o dostawach bezpośrednio do klientów końcowych, stają się kluczowym ogniwem współczesnego handlu. Jak pokazują najnowsze badania Prologis Research, przy wzroście handlu elektronicznego w tempie ponad 5% rocznie, w ciągu najbliższych pięciu lat Europa będzie potrzebować dodatkowych 1,4 – 1,9 milionów metrów kwadratowych powierzchni logistycznych rocznie.
- Prologis Research, globalny zespół Prologis badający rynek nieruchomości logistycznych przewiduje, że rozwój europejskiego e-commerce w najbliższych latach wygeneruje dodatkowe zapotrzebowanie na 1,4 – 1,9 milionów metrów kwadratowych powierzchni magazynowych rocznie.
- Wartość handlu online w Europie według Prologis Research będzie rosła średnio o 5% rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat.
- Dane europejskie znajdują odzwierciedlenie w polskich statystykach. Sprzedaż internetowa w Polsce notuje regularny wzrost.
Polska na tle Europy – e-commerce nabiera tempa
Azjatyccy giganci e-commerce zmieniają układ sił
Polityka handlowa UE przyspiesza reorganizację łańcuchów dostaw
„Dynamiczny wzrost sprzedaży online w Polsce i Europie, ekspansja globalnych graczy oraz nowe regulacje prawne to elementy szerszej transformacji, która obejmuje branżę e-commerce. W zmieniającej się rzeczywistości, Polska – dzięki swojemu centralnemu położeniu, nowoczesnej infrastrukturze i dobrze rozwiniętemu zapleczu magazynowemu – odgrywa coraz ważniejszą rolę. Trendy takie jak dywersyfikacja źródeł zaopatrzenia i rosnące znaczenie lokalnych łańcuchów dostaw będą się umacniać w najbliższych miesiącach. Już teraz obserwujemy, że coraz więcej globalnych firm decyduje się lokować w naszym kraju centra logistyczne o kluczowym znaczeniu dla ich działalności. W Prologis jesteśmy przygotowani, aby wspierać naszych partnerów w sprawnym dostosowywaniu się do rynkowych zmian"
– komentuje Paweł Sapek, Senior Vice President, Regional Head Prologis w Europie Środkowej.
Logistyka miejska staje się priorytetem
„Szybka dostawa to jeden z priorytetów dla branży e-commerce. W związku z tym kluczowa jest bliskość klienta końcowego. Stąd rosnąca rola miejskiej logistyki. Prologis posiada w Polsce powierzchnie magazynowe na terenie takich miast jak Warszawa, Łódź, Wrocław i Poznań, dzięki czemu wspieramy firmy, które szczególnie korzystają na bliskości klienta końcowego”
– podsumowuje Paweł Sapek.