Aż 81% klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56%) kupuje przez smartfony – wynika z najnowszego raportu „B2B Customer Journey 2025”, opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro Business.
Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci – oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. To sygnał, że rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale przystosowanych do skali i złożoności procesów biznesowych.
Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
Dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to nie chwilowy trend, ale trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce. Dane pokazują, że już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Widać wyraźnie, że digitalizacja procesów zakupowych obejmuje nie tylko mikro i małe firmy, ale także biznesy o dużej skali przychodów. Jednocześnie rynek staje się coraz bardziej wymagający – przedsiębiorcy oczekują nie tylko szerokiego wyboru produktów, ale też narzędzi wspierających ich w procesie zakupowym. Na znaczeniu zyskują takie elementy, jak transparentność oferty, łatwość porównywania opcji czy atrakcyjne metody płatności. To właśnie w tym miejscu marketplace’y B2B, takie jak Allegro Business, mogą odegrać kluczową rolę wdrażając niezbędne innowacje, by rynek firmowych zakupów online mógł się rozwijać.
Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro
Cyfrowe koszyki zakupowe B2B robią wrażenie
O lojalność klientów biznesowych nie jest łatwo
Perspektywy dla sprzedawców e-B2B? Optymistyczne
Partner merytoryczny raportu: Allegro Business
Źródło: Dane pochodzą z badania i raportu „B2B Customers Journey 2025” zrealizowanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 877 przedstawicieli mikro, małych i średnich firm. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane w dniach 20.04.2025 - 29.04.2025.
Struktura badanych firm jest zróżnicowana zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, osiąganych przychodów, jak i branży, w jakiej działają. Dla celów wyliczenia penetracji e-commerce i wartości koszyków zakupowych baza firm została znormalizowana pod kątem wielkości zatrudnienia, aby oddawała strukturę podmiotów działających na polskim rynku.
O Izbie Gospodarki Elektronicznej: Izba Gospodarki Elektronicznej reprezentuje i wspiera interesy firm związanych z rynkiem gospodarki elektronicznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem firm zrzeszonych w e-Izbie. Misją e-Izby jest rozwój polskiej branży gospodarki cyfrowej poprzez współpracę, wymianę know-how, działania legislacyjne oraz silną i efektywną reprezentację wspólnych interesów w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej, Unii Europejskiej oraz organizacjami pozarządowymi w kraju i na świecie.
Więcej na www.eizba.pl
O Allegro Business: To specjalna odsłona serwisu Allegro stworzona z myślą o firmach. W jednym miejscu dostępny jest największy wybór ofert – od produktów codziennego użytku po specjalistyczne rozwiązania dla każdej branży. Aby korzystać z Allegro Business, po zalogowaniu w menu Moje Allegro można znaleźć przełącznik umożliwiający łatwą zmianę profilu zakupowego na firmowy lub prywatny. Kupując na Allegro Business, przedsiębiorcy zyskują dostęp do cen netto, rabatów i specjalnych ofert tylko dla firm, odroczonych płatności nawet do 60 dni oraz nielimitowanych dostaw w ramach Smart!. Więcej informacji na business.allegro.pl.