W dniach 6–7 października 2025 roku Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.
Tym razem skoncentrowaliśmy się na trzech kluczowych obszarach: transporcie drogowym, morskim oraz energetyce. W obecnej sytuacji uniezależnienie się od dostaw paliw spoza Europy staje się fundamentem stabilności energetycznej i gospodarczej — zarówno Polski, jak i całego kontynentu. Dlatego tak wiele uwagi poświęciliśmy biometanowi, który odgrywa strategiczną rolę w zastępowaniu importowanego gazu, szczególnie z kierunków wschodnich. Jednocześnie uczestnicy konferencji zgodnie wskazywali, że rozwój tego sektora wymaga stabilnych regulacji oraz skutecznych mechanizmów wsparcia
– mówi Katarzyna Konowrocka, dyrektor programowa IX Konferencji PPLNG i bioLNG.
LNG i bioLNG jako filary bezpieczeństwa

Debata "Transformacja energetyczna w transporcie: LNG i bioLNG jako kluczowe ogniwo".
BioLNG to paliwo, które już dziś może być z powodzeniem wykorzystywane w transporcie drogowym na długich dystansach. W Polsce jeździ obecnie blisko 3,5 tysiąca ciężarówek, które mogłyby być zasilane tym niskoemisyjnym paliwem. Dla firm transportowych, obok aspektu środowiskowego, ogromne znaczenie ma wymiar ekonomiczny – stosowanie bioLNG pozwala znacząco obniżyć koszty operacyjne. Wyzwanie stanowi jednak brak krajowej produkcji. Obecnie nie dysponujemy jeszcze działającą biometanownią, co uniemożliwia lokalne wytwarzanie paliwa. Liczymy, że w najbliższych miesiącach uruchomiona zostanie pierwsza stacja bioLNG z gazem produkowanym w Polsce
– mówi Jacek Nowakowski, wiceprezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG.
Transport morski i regulacje FuelEU Maritime
Dysponujemy pełnym zakresem kompetencji w obszarze LNG – zarówno technologicznych, projektowych, jak i wykonawczych. Polska znajduje się w czołowej trójce krajów europejskich pod względem potencjału produkcji biometanu. Patrzymy w przyszłość z optymizmem i z nadzieją oczekujemy na uruchomienie mechanizmów wsparcia. To bardzo dobry moment dla naszej branży
– podkreśla Adam Niklewski, prezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG, zastępca w Radzie Nadzorczej DNV.
Rozwój technologii umożliwiających tankowanie statków na pełnym morzu może znacząco wzmocnić pozycję Polski na głównych szlakach handlowych regionu. GAZ-SYSTEM wykonał w tym zakresie istotny krok, uruchamiając nabrzeże eksportowe LNG w Świnoujściu, co pozwala na bezpośrednie zaopatrywanie bunkrów w krajowym terminalu. Kolejnym etapem powinien być rozwój floty, a impulsem do tego mogą stać się sukcesy polskich stoczni w budowie jednostek napędzanych LNG, które potwierdzają rosnące kompetencje i potencjał krajowego przemysłu morskiego
– zauważa Krzysztof Czerski, Senior Naval Architect Team Lead, Energy & Alternative Fuels w Seatech Engineering.
Nagrody Polskiej Platformy LNG i bioLNG

Nagroda Polskiej Platformy LNG i bioLNG 2025 w kategorii Instytucja Roku.