Zamówienie o wartości około 100 mln euro
Alstom dostarczy dla Île-de-France Mobilités 23 pociągi 3-wagonowe do obsługi 16 i 17 linii metra Grand Paris Express. Wartość zamówienia wynosi około 100 mln euro[1] i jest realizacją opcji, która stanowi część umowy podpisanej we wrześniu 2018 r., zgodnie z którą 25 pociągów 6-wagonowych zostało już zamówionych i są obecnie budowane w zakładzie Alstomu w Valenciennes Petite-Forêt.
Nowe, efektywne pociągi metra na stalowych kołach będą mogły poruszać się z prędkością nawet 110 km/h w niewymagającym obsługi trybie automatycznym. Pierwsze pociągi metra opuszczą fabrykę w 2022 r., a oddanie ich do użytku zaplanowano na 2024 r. Île-de-France Mobilités będzie udostępniać te pociągi przyszłym operatorom, co pozwoli im wykorzystywać materiały nowej generacji, oparte na najnowszych rozwiązaniach technologicznych i zapewniające wysoki poziom wydajności.
Jesteśmy niezwykle dumni z zaufania, jakim po raz kolejny obdarzyły nas Île-de-France Mobilités i Société du Grand Paris. W szczególności cieszymy się, że poprzez ten nowy projekt wesprzemy realizację planu rządu, który zakłada podwójną rozbudowę sieci metra paryskiego w ciągu najbliższych 15 lat.
Jean-Baptiste Eyméoud, Prezes Alstomu we Francji
W oparciu o rozwiązania zastosowane w modelach Alstom Metropolis, udoskonalone dzięki klientom, nowe pociągi metra dla linii 15, 16 i 17 zagwarantują najwyższy poziom dostępności, niezawodności i bezpieczeństwa. Każdy pociąg będzie w stanie przewieźć do 500 pasażerów w wariancie 3-wagonowym (54 metry długości) i około 1000 pasażerów w wersji 6-wagonowej (108 metrów długości).
Przy tym projekcie będzie pracowało we Francji łącznie 350 pracowników Alstomu, w tym 150 doświadczonych inżynierów, którzy dołożą starań, by został on pomyślnie wdrożony. Dzięki temu projektowi we Francji powstanie ponad 1150 nowych miejsc pracy w sektorze kolejowym. Dodatkowo Alstom zadba o to, aby znaczna część czasu pracy siły roboczej została zarezerwowana dla osób zmagających się ze szczególnymi trudnościami społecznymi lub zawodowymi.
Projektem i produkcją nowych materiałów zajmie się sześć zakładów Alstomu we Francji. Zakład w Petite-Forêt, w okręgu Valenciennes, będzie odpowiadał za zarządzanie projektem, badania, rozwój, produkcję, montaż i zatwierdzanie pociągów. Komponenty zostaną zaprojektowane i wyprodukowane w pięciu pozostałych zakładach Alstomu we Francji: wózki w Le Creusot, silniki w Ornans, systemy trakcji w Tarbes, elektronika pokładowa i zdalne systemy konserwacji w Villeurbanne, a konstrukcja w Saint Ouen.
[1] W pełni finansowane przez Île-de-France Mobilités