Alstom, lider Grupo de Empresas (GdE), wspólnie z Consorcio Linea 2 (utworzonym przez Odebrecht i FCC) świętują oddanie do eksploatacji drugiej linii metra w Panamie. Grupa odpowiadała za dostarczenie zintegrowanego systemu metra składającego się z 21 składów pociągu Metropolis oraz podstacji trakcyjnych, w tym Hesop – podstacji trakcyjnej z możliwością zwrotu energii rekuperacji do sieci elektroenergetycznej, a także dostarczenie Urbalis – rozwiązania Alstom w zakresie sterowania pociągiem CBTC, które pozwala na kontrolę ruchu pociągów oraz na zwiększenie częstotliwości i prędkości przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa.
Jesteśmy zaszczyceni i wdzięczni, że możemy dostarczyć klientowi zintegrowany system, który jednocześnie poprawia funkcjonowanie linii metra i ogranicza jej wpływ na środowisko. Po rozpoczęciu eksploatacji systemu, wykorzystane w nim technologie sprawią, że mieszkańcy Panamy zyskają niezawodny, wygodny i przyjazny środowisku środek transportu miejskiego.
Ludovic d'Hauthuille, Dyrektor Zarządzający Alstomu na północny region Ameryki Środkowej
Aby zoptymalizować zużycie energii system zasilania elektrycznego zostanie wyposażony w podstacje wykorzystujące technologię Hesop – czyli rozwiązanie Alstomu pozwalające na zwrot i transfer ponad 99% energii wytworzonej wskutek hamowania pociągów. Energię tę można ponownie wykorzystać w sieci elektroenergetycznej stacji np. do zasilania schodów ruchomych, oświetlenia i wentylacji. Podstacje Hesop są dostępne i eksploatowane od 2015 r. w szerokiej gamie konfiguracji napięcia i mocy. W różnych sieciach kolejowych na świecie – w tym w metrze w Mediolanie, Rijadzie, Londynie i Dubaju oraz w tramwajach w Mediolanie i Sydney – zainstalowano 124 podstacje Hesop.
Ponadto CBTC Urbalis Alstomu zawiera system sterowania pociągiem oparty na komunikacji radiowej, który stanowi sprawdzoną i niezawodną technologię sterowania metrem. Rozwiązanie Urbalis umożliwia precyzyjną kontrolę trasy pociągu w celu skutecznego i bezpiecznego zarządzania ruchem. W przypadku drugiej linii metra w Panamie dzięki temu systemowi czas między przejazdem kolejnych pociągów będzie wynosił zaledwie 90 sekund.
Rozwiązanie Alstomu - system sterowania pociągiem CBTC Urbalis – wykorzystywane jest w 23 krajach, w tym w Meksyku, Włoszech, Singapurze i Kanadzie. Obejmuje 1.500 km działających linii metra.
Alstom jest obecny w Panamie od 1957 r., a od 2010 r. aktywnie przyczynia się do rozwoju transportu miejskiego w tym kraju. Przez ten czas Alstom otrzymał liczne zamówienia na rozwiązania transportowe, takie jak rozwój, budowa i wdrożenie Integralnego Systemu Kolejowego w ramach pierwszej i drugiej linii metra w Panamie, utrzymanie pierwszej linii metra, w tym na innowacyjny symulator prowadzenia pociągu.