Alstom wyprodukuje i będzie serwisował pociągi wodorowe (nowe lub przebudowane), natomiast Snam dostarczy infrastrukturę do ich produkcji, transportu oraz tankowania.
To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu i rozwoju gospodarki wodorowej we Włoszech. Już za kilka lat pochodzący ze źródeł odnawialnych wodór stanie się konkurencyjny w stosunku do paliw kopalnych i odegra kluczową rolę w transformacji energetycznej, szczególnie w przemyśle, sektorze grzewczym i transporcie ciężkim. Będzie filarem Nowego Zielonego Ładu i inwestycji w rzeczywistości post-COVID. Snam inwestuje i wprowadza innowacje, które dostosują jego sieć do technologii wodorowej, aby przyczynić się do rozwoju nowych technologii i budowy włoskiego łańcucha dostaw. Nasz kraj może dołączyć do światowych liderów tego sektora, czerpiąc ogromne korzyści środowiskowe i gospodarcze.
Marco Alverà, CEO spółki Snam
Wierzymy w wodór. Dlatego podpisaliśmy umowę partnerską ze Snam. Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg wodorowy, już obsługuje linię pasażerską między miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehudehe w Niemczech. Mamy nadzieję, że pociągi wodorowe Coradia iLint wkrótce staną się rzeczywistością także we Włoszech. Dzięki współpracy z takimi partnerami jak Snam będziemy mogli odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie, oferując w pełni kompleksowe rozwiązania.
Michele Viale, Dyrektor Zarządzający Alstomu na Włochy i Szwajcarię
Jako światowy lider ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności Alstom rozwija i wprowadza na rynek zintegrowane systemy, które zapewniają trwałe podstawy dla transportu przyszłości. Alstom oferuje pełen wachlarz rozwiązań w zakresie sprzętu i usług, od pociągów dużych prędkości, metra, tramwajów i autobusów elektrycznych po zintegrowane systemy, zindywidualizowane usługi, infrastrukturę, systemy sterowania i rozwiązania w zakresie mobilności cyfrowej. W roku obrotowym 2019/20 Alstom odnotował obroty w wysokości 8,2 mld euro i zaksięgował zamówienia o wartości 9,9 mld euro. Alstom ma swoją siedzibę we Francji, działa na terenie 60 państw i zatrudnia obecnie 38 900 osób. Silnie zakorzeniony we włoskiej tradycji kolejnictwa, Alstom produkuje pociągi we Włoszech już od 160 lat, sygnalizację kolejową od 90 a systemy trakcyjne od 60 lat. Obecnie posiada na terenie Włoch osiem fabryk oraz zatrudnia około 3200 pracowników, co czyni go silnym lokalnym pracodawcą, rozpoznawalnym jako jeden z liderów na włoskim rynku.
Snam to jeden z największych dostawców infrastruktury energetycznej na świecie i największa pod względem kapitału spółka notowana na giełdzie we Włoszech. Poprzez swoje spółki zależne działa również w Albanii, Austrii, Chinach, Francji, Grecji i Wielkiej Brytanii. Snam ma największą, wśród europejskich firm, sieć przesyłową gazu ziemnego oraz pojemność magazynową dla gazu ziemnego, jest również jednym z głównych operatorów w zakresie regazyfikacji. W ramach planu inwestycyjnego w wysokości 6,5 mld euro do 2023 roku Snam zainwestuje 1,4 mld euro w projekt SnamTec, który skupi się na innowacjach i przedsięwzięciach z zakresu nowego zwrotu energetycznego- od zrównoważonej mobilności po wykorzystanie biometanu i efektywność energetyczną. Chcąc przyczynić się do dekarbonizacji sektora energetycznego i przemysłu, Snam dąży także do umożliwienia i wspierania rozwoju technologii wodorowej. Snam opiera swój model biznesowy na zrównoważonym wzroście, transparentności oraz promocji talentów i różnorodności, wspierając także rozwój społeczności lokalnych w ramach inicjatyw Fundacji Snam.