X, Y, Z i Henryk – co ich kręci, co motywuje

X, Y, Z i Henryk – co ich kręci, co motywuje

Opublikowany

Różnorodność pokoleń w firmach może przyprawić o zawrót głowy. Jest generacja X, Z, Y,a z tej ostatniej wyodrębniono ostatnio jeszcze „Henryków”. Mają odmienne wizje świata, cele, potrzeby i oczekiwania, także wobec pracodawców. Jak motywować wszystkie te grupy ?

Dla najmłodszych pracowników (generacja Z), którzy dopiero wkraczają do firm, praca musi być celowa i ciekawa. Są też niecierpliwi i nastawieni na szybki feedback. Chcą być doceniani
i motywowani przez przełożonych. Z kolei najstarsze - pokolenie X uchodzi za odpowiedzialne i lojalne,  a najważniejsze dla nich jest stabilizacja, dobra płaca, kariera oraz uznanie. To zupełnie inaczej niż Igreki, zwani również Millenialsami, którzy zamiast stabilizacji poszukują samorozwoju, a zamiast bezpieczeństwa finansowego – szczęścia. Wyróżnia ich przeświadczenie
o swojej wyjątkowości i wysokich kompetencjach, przedsiębiorczość oraz pewność siebie. Stawiają w pracy na dobrą atmosferę, możliwość angażowania się w interesujące projekty i podnoszenie kwalifikacji. Chcą być doceniani przez przełożonych, ale chcą mieć również zapewnioną równowagę między życiem prywatnym a pracą.

Millenials to czasem Henryk

Millenialsi jednak nie są jednorodną grupą. Część z nich to Henrykowie z ang. High Earner Not Rich Yet, nastawieni na wygodne życie z rozmachem. Henryk bądź Henryka znajdują się w przedziale wiekowym 26-45 lat, zamieszkują duże miasta oraz w przeważającej części posiadają wykształcenie wyższe. W Polsce tę nową grupę społeczną zbadali wspólnie: GfK Polonia oraz Clue P. Dla Henryków istotnie są pieniądze i status społeczny oraz ułatwiające życie nowinki technologiczne. Co ciekawe tylko 34% Henryków uważa, że sukcesy są wynikiem ciężkiej pracy. Prawie połowa (47%) jest przekonana, że jeśli coś sobie założy, to plan zrealizuje. Dla 59% Henryków ważne jest życie w zgodzie ze sobą niż aprobata otoczenia. Są również wytrwali w powiększaniu zasobów. Cenią sobie niezależność, indywidualność.

Wszyscy jesteśmy indywidualistami

Dziś pokolenia różnią się między sobą bardziej niż kiedykolwiek. Dlatego czy skuteczne może być  motywowanie ich wszystkich w taki sam sposób?

Oferowanie wszystkim pracownikom takich samych świadczeń i po równo, jest z pewnością wygodne dla firm, ale efekt motywacyjny takiego działania - wątpliwy. Dlatego warto pracownikom przekazać prawo do kształtowania swojego wynagrodzenia. Wolny wybór świadczeń pozapłacowych i nagród  zaspokaja nie tylko różnorodne oczekiwania pracowników, ale najważniejszą potrzebę nas wszystkich – potrzebę indywidualizmu, zauważenia i docenienia naszych odmienności”

Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Marketing Manager Product Portfolio, Sodexo Benefits and Rewards Services.  

Starsi pracowni (pokolenie X) mogą być zainteresowani szerokim zakresem opieki medyczną czy dodatkowym ubezpieczeniem emerytalnym, młodzi (Z) nowoczesnymi narzędziami pracy czy  dostępem do zajęć sportowych i kulturalnych, a zapracowani Henrykowie ułatwiającymi codzienne życie usługami concierge.

Własne kompozycje

Rozwiązaniem, które zapewnia pracownikom samodzielny wybór świadczeń jest tzw. system kafeteryjny, a narzędziem, który go wspomaga platforma Sodexo Select. W ramach określonego budżetu pracownik sam komponuje swój indywidulany system świadczeń. Pracodawca natomiast oszczędza, bo płaci za pożądane i wykorzystywane przez pracowników benefity.  Wolny wybór świadczeń pozytywnie wpływa na postrzeganie firmy jako tej, dla której indywidualne potrzeby pracowników są ważne, co pomaga w ich zatrzymaniu, ale również w przyciąganiu talentów oraz wzmacnianiu kultury organizacyjnej, Jako że benefity pracownicze stają się coraz częściej czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego pracodawcy, warto sięgać po ciekawe i niestandardowe rozwiązania.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Iksy_Igreki_Henrykowie_05_09_2017.txt

txt | 5,88 KB

Pobierz
Iksy_Igreki_Henrykowie_05_09_2017.doc

doc | 134 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
1000 złotych na świadczenia bez podatku!

temu

Od stycznia 2018 roku ponad dwuipółkrotnie, do kwoty 1.000 złotych, wzrósł limit zwolnienia z podatku dochodowego PIT od wartości  konkretnych świadczeń pozapłacowych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Warto o tym pamiętać planując tegoroczny budżet socjalny i wydatki przeznaczone na motywację  pracowników.
Karta z Pajacykiem nowoczesna i innowacyjna

temu

Karta Podarunkowa z Pajacykiem, czyli Karta Podarunkowa Sodexo Stop Hunger wydawana we współpracy z Alior Bankiem została uznana za „Najbardziej innowacyjny polski instrument płatniczy w 2017 roku”. Wyróżnienie to przyznało jury konkursu towarzyszącemu jednemu z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla rynku płatności - konferencji Central European Digital Payments.
Wszyscy jesteśmy Mikołajami - nawet pracownicy!

temu

Jak pokazują wyniki badania aż 79% pracowników angażuje się w akcje charytatywne. W pomoc innym włączyłoby się o 10% więcej zatrudnionych, gdyby pracodawca organizował takie akcje (1). Poznajmy współczesnych pomocników Świętego Mikołaja, którzy obdarowują prezentami nie tylko swoją rodzinę i bliskich, ale także nie zapominają o potrzebujących. 
Wszyscy jesteśmy Mikołajami – nawet pracodawcy!

temu

Święta Bożego Narodzenia nierozerwalnie łączą się z prezentami i obdarowywaniem – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. To właśnie z tej okazji pracodawcy stają się Świętymi Mikołajami i nie tylko wręczają upominki wszystkim zatrudnionym, ale także chętnie angażują się w akcje charytatywne.

Alior Bank we współpracy z Sodexo jako pierwszy w Polsce udostępnia usługę Android Pay™ dla kart podarunkowych

Od 16 października 2017 roku użytkownicy kart podarunkowych Sodexo będą mogli realizować płatności telefonem dzięki aplikacji Android Pay.