Kto da więcej, czyli permanentna wojna o talenty

Kto da więcej, czyli permanentna wojna o talenty

Opublikowany

Coraz większym wyzwaniem staje się pozyskanie pracowników i zatrzymanie już zatrudnionych. Firmy walczą o nich różnymi metodami. Windują wynagrodzenia, proponują coraz więcej świadczeń, unowocześniają biura. Pytanie tylko co jest skuteczne?

Sformułowania "wojna o talenty" po razy pierwszy użyła w 1997 r. firma doradcza McKinsey, odnosząc je do trudności w pozyskiwaniu utalentowanych pracowników. Dziś, dwadzieścia lat później, przy bezrobociu na poziomie 7,4%, rozejmu nie widać. Wręcz przeciwnie pracodawcy nie dość, że konkurują o zainteresowanie potencjalnych kandydatów, to jeszcze wkładają dużo wysiłku w zatrzymanie  obecnych pracowników, na których poluje konkurencja. Zaciekłe boje toczą się zwłaszcza w branży IT,  centrach usług wspólnych, w branży medycznej, motoryzacyjnej i finansowej.

Wyścig zbrojeń

Jak pokazuje większość badań, pensja, choć nie jest najważniejsza dla pracowników, jest ważnym elementem ogólnego zadowolenia z pracy. Podwyższanie wynagrodzenia ma jednak granice, dlatego firmy stawiają na działania emloyer brandingowe, oferując między innymi coraz więcej dodatków pozapłacowych. Z analiz Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że w tym roku przeciętna wartość świadczeń przypadająca na jednego pracownika może przekroczyć tysiąc złotych na osobę, a średnia liczba oferowanych dodatków przekroczyła już liczbę pięciu. 47% zbadanych przez Randstad  firm twierdzi, że na atrakcyjność pracodawców wpływ mają dodatki pozapłacowe, które muszą być coraz ciekawsze, bo proponowane do tej pory pakiety świadczeń nie spełniają swojej motywacyjnej roli. A szkolenia, prywatna opieka medyczna, czy dofinansowania do sportu to w opinii wielu pracowników już standard.

Nowoczesne narzędzia walki

Dlatego orężem w walce o pracowników staje się dopasowanie oferty świadczeń pozapłacowych do ich indywidualnych oczekiwań oraz komunikowanie ich wartości. Jak wynika z badania Sodexo Benefits and Rewards Services „Drogowskaz Motywacyjny 2017”, już co piąta firma pozwala pracownikom na podejmowanie decyzji, co chcą otrzymywać w ramach pakietu świadczeń pozapłacowych. Taką możliwość wyboru częściej oferują firmy z kapitałem zagranicznym (21%) niż przedsiębiorstwa rodzime (16%).

Większość pracodawców informuje kandydatów do pracy jedynie o rodzaju proponowanych świadczeń pozapłacowych, a nie o ich wartości, co zdecydowanie umniejsza ich ważność i siłę motywacyjną. Wiedzy ile wynosi ich całkowite wynagrodzenie łącznie z benefitami nie mają często również osoby już zatrudnione. Ponadto
firmy nie sprawdzają czy oferta dodatków pozapłacowych jest zgodna z potrzebami pracowników, co sprawia, że pracownicy często z nich nie korzystają, a pracodawcy marnują pieniądze.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Wybór świadczeń umożliwiają i ułatwiają pracownikom specjalne platformy internetowe jak np. Sodexo Select. Takie rozwiązania powodują, że działy HR nie muszą zgadywać, które świadczenia okażą się być trafione w dziesiątkę. Na dodatek, pracownicy dokonując samodzielnego wyboru, widzą wartość oferowanych im przez firmę dodatków pozapłacowych. Tym samym  zyskują wiedzę ile wynosi ich całkowite wynagrodzenie. Jednak w rywalizacji o pracowników nie można zapomnieć o roli atmosfery w pracy, kultury angażowania, rozwijania i doceniania oraz dawania informacji zwrotnej przez menadżerów. Jeśli firmy o to wszystko nie zadbają mogą mieć pewność, że nie tylko nie wygrają pojedynków o talenty, ale przegrają wojnę o los firmy.

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Kto_da_wiecej_inf_pras_04_07_2017.doc

doc | 131 KB

Pobierz
Kto_da_wiecej_inf_pras_04_07_2017.txt

txt | 5,93 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Karta z Pajacykiem nowoczesna i innowacyjna

temu

Karta Podarunkowa z Pajacykiem, czyli Karta Podarunkowa Sodexo Stop Hunger wydawana we współpracy z Alior Bankiem została uznana za „Najbardziej innowacyjny polski instrument płatniczy w 2017 roku”. Wyróżnienie to przyznało jury konkursu towarzyszącemu jednemu z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla rynku płatności - konferencji Central European Digital Payments.
Wszyscy jesteśmy Mikołajami - nawet pracownicy!

temu

Jak pokazują wyniki badania aż 79% pracowników angażuje się w akcje charytatywne. W pomoc innym włączyłoby się o 10% więcej zatrudnionych, gdyby pracodawca organizował takie akcje (1). Poznajmy współczesnych pomocników Świętego Mikołaja, którzy obdarowują prezentami nie tylko swoją rodzinę i bliskich, ale także nie zapominają o potrzebujących. 
Wszyscy jesteśmy Mikołajami – nawet pracodawcy!

temu

Święta Bożego Narodzenia nierozerwalnie łączą się z prezentami i obdarowywaniem – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. To właśnie z tej okazji pracodawcy stają się Świętymi Mikołajami i nie tylko wręczają upominki wszystkim zatrudnionym, ale także chętnie angażują się w akcje charytatywne.
20 000 posiłków dla dzieci objętych programem Pajacyk

temu

Kolejny rekord pomagania chce w tym roku pobić Sodexo Benefits and Rewards Servicesi ufundować 20 000 posiłków dla potrzebujących wsparcia dzieci. To wyzwanie może się udać dzięki firmom, które zdecydują się wręczyć swoim pracownikom bożonarodzeniowy prezentw postaci wyjątkowej i limitowanej edycji Karty Podarunkowej z Pajacykiem.

HR potrzebuje IT

Jeszcze niedawno na półkach działów HR zalegały tony papierowych dokumentów. Z czasem informacje zapisane na papierze znalazły się w komputerowych bazach danych. Dziś działy HR przechodzą cyfrową ewolucję, zyskując wyższą efektywność i oszczędności.