Kto da więcej, czyli permanentna wojna o talenty

Kto da więcej, czyli permanentna wojna o talenty

Coraz większym wyzwaniem staje się pozyskanie pracowników i zatrzymanie już zatrudnionych. Firmy walczą o nich różnymi metodami. Windują wynagrodzenia, proponują coraz więcej świadczeń, unowocześniają biura. Pytanie tylko co jest skuteczne?

Sformułowania "wojna o talenty" po razy pierwszy użyła w 1997 r. firma doradcza McKinsey, odnosząc je do trudności w pozyskiwaniu utalentowanych pracowników. Dziś, dwadzieścia lat później, przy bezrobociu na poziomie 7,4%, rozejmu nie widać. Wręcz przeciwnie pracodawcy nie dość, że konkurują o zainteresowanie potencjalnych kandydatów, to jeszcze wkładają dużo wysiłku w zatrzymanie  obecnych pracowników, na których poluje konkurencja. Zaciekłe boje toczą się zwłaszcza w branży IT,  centrach usług wspólnych, w branży medycznej, motoryzacyjnej i finansowej.

Wyścig zbrojeń

Jak pokazuje większość badań, pensja, choć nie jest najważniejsza dla pracowników, jest ważnym elementem ogólnego zadowolenia z pracy. Podwyższanie wynagrodzenia ma jednak granice, dlatego firmy stawiają na działania emloyer brandingowe, oferując między innymi coraz więcej dodatków pozapłacowych. Z analiz Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że w tym roku przeciętna wartość świadczeń przypadająca na jednego pracownika może przekroczyć tysiąc złotych na osobę, a średnia liczba oferowanych dodatków przekroczyła już liczbę pięciu. 47% zbadanych przez Randstad  firm twierdzi, że na atrakcyjność pracodawców wpływ mają dodatki pozapłacowe, które muszą być coraz ciekawsze, bo proponowane do tej pory pakiety świadczeń nie spełniają swojej motywacyjnej roli. A szkolenia, prywatna opieka medyczna, czy dofinansowania do sportu to w opinii wielu pracowników już standard.

Nowoczesne narzędzia walki

Dlatego orężem w walce o pracowników staje się dopasowanie oferty świadczeń pozapłacowych do ich indywidualnych oczekiwań oraz komunikowanie ich wartości. Jak wynika z badania Sodexo Benefits and Rewards Services „Drogowskaz Motywacyjny 2017”, już co piąta firma pozwala pracownikom na podejmowanie decyzji, co chcą otrzymywać w ramach pakietu świadczeń pozapłacowych. Taką możliwość wyboru częściej oferują firmy z kapitałem zagranicznym (21%) niż przedsiębiorstwa rodzime (16%).

Większość pracodawców informuje kandydatów do pracy jedynie o rodzaju proponowanych świadczeń pozapłacowych, a nie o ich wartości, co zdecydowanie umniejsza ich ważność i siłę motywacyjną. Wiedzy ile wynosi ich całkowite wynagrodzenie łącznie z benefitami nie mają często również osoby już zatrudnione. Ponadto
firmy nie sprawdzają czy oferta dodatków pozapłacowych jest zgodna z potrzebami pracowników, co sprawia, że pracownicy często z nich nie korzystają, a pracodawcy marnują pieniądze.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Wybór świadczeń umożliwiają i ułatwiają pracownikom specjalne platformy internetowe jak np. Sodexo Select. Takie rozwiązania powodują, że działy HR nie muszą zgadywać, które świadczenia okażą się być trafione w dziesiątkę. Na dodatek, pracownicy dokonując samodzielnego wyboru, widzą wartość oferowanych im przez firmę dodatków pozapłacowych. Tym samym  zyskują wiedzę ile wynosi ich całkowite wynagrodzenie. Jednak w rywalizacji o pracowników nie można zapomnieć o roli atmosfery w pracy, kultury angażowania, rozwijania i doceniania oraz dawania informacji zwrotnej przez menadżerów. Jeśli firmy o to wszystko nie zadbają mogą mieć pewność, że nie tylko nie wygrają pojedynków o talenty, ale przegrają wojnę o los firmy.
Załączniki

Pobierz wszystkie

Kto_da_wiecej_inf_pras_04_07_2017.doc

doc | 131 KB

Pobierz
Kto_da_wiecej_inf_pras_04_07_2017.txt

txt | 5,93 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Wakacyjny prezent od szefa

W portfelach większości wczasowiczów nie znajdziemy „prezentów” od ich pracodawców. Jak pokazują wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2018”, dodatkowe świadczenia w okresie wakacyjnym przyznaje swoim pracownikom tylko 1 na 5 firm działających w Polsce. Czy warto motywować urlopowiczów i jak to zrobić najlepiej?
1000 złotych na świadczenia bez podatku!

Od stycznia 2018 roku ponad dwuipółkrotnie, do kwoty 1.000 złotych, wzrósł limit zwolnienia z podatku dochodowego PIT od wartości  konkretnych świadczeń pozapłacowych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Warto o tym pamiętać planując tegoroczny budżet socjalny i wydatki przeznaczone na motywację  pracowników.
Karta z Pajacykiem nowoczesna i innowacyjna

Karta Podarunkowa z Pajacykiem, czyli Karta Podarunkowa Sodexo Stop Hunger wydawana we współpracy z Alior Bankiem została uznana za „Najbardziej innowacyjny polski instrument płatniczy w 2017 roku”. Wyróżnienie to przyznało jury konkursu towarzyszącemu jednemu z najbardziej prestiżowych wydarzeń dla rynku płatności - konferencji Central European Digital Payments.
Wszyscy jesteśmy Mikołajami - nawet pracownicy!

Jak pokazują wyniki badania aż 79% pracowników angażuje się w akcje charytatywne. W pomoc innym włączyłoby się o 10% więcej zatrudnionych, gdyby pracodawca organizował takie akcje (1). Poznajmy współczesnych pomocników Świętego Mikołaja, którzy obdarowują prezentami nie tylko swoją rodzinę i bliskich, ale także nie zapominają o potrzebujących. 
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.