Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017

Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017

Opublikowany

Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych. Wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają, że to o prawie 11 % więcej niż przed rokiem i o 18 % więcej niż dwa lata temu. To także potwierdzenie rosnącej roli świadczeń pozapłacowych w budowaniu zaangażowania i zwiększaniu efektywności pracowników.

Rynek pracy jest dla pracodawców coraz trudniejszy. Problemy z pozyskiwaniem kandydatów, a także obawa przed utratą najlepszych fachowców powodują, że firmy poszukują sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników uatrakcyjniając ofertę zatrudnienia. Wzrost płac jest jednak ograniczony, stąd coraz większe zainteresowanie świadczeniami pozapłacowymi. Pracodawcy inwestują  w dodatki pozapłacowe więcej, ale tworząc pakiety motywacyjne starają się  je powiązać  z celami biznesowymi, wynikami pracy i wpływaniem na zmiany postaw pracowników. Potwierdzają to najnowsze wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” realizowanego corocznie przez Sodexo Benefits and Rewards Services wraz z niezależnym instytutem Kantar Millward Brown, które wskazują najważniejsze trendy w motywacji na 2017 rok.

Motywacja to nie wydatek, ale inwestycja

Aż 928 zł wynosi już kwota przeznaczana na wszystkie świadczenia pozapłacowe przypadająca rocznie na jednego pracownika. To o prawie 11% więcej niż przed rokiem. Dla zatrudnionych to dobra wiadomość, bo dostają coraz więcej, ale dla pracodawców wyzywanie, jak optymalnie wykorzystać pieniądze, aby zrealizować cele biznesowe. Tym bardziej, że aż 84% badanych firm deklaruje utrzymanie takich samych budżetów na świadczenia płacowe jak przed rokiem, a 12% zapowiada nawet ich wzrost. Pracodawcy przestają traktować motywację pracowników jako wydatek. Obecnie w wielu firmach to przemyślana, zaplanowana  i oparta na konsekwentnych działaniach inwestycja. Dlatego od kilku lat firmy zwiększają budżety na motywowanie pracowników.

Nowa rola świadczeń – zwiększanie zaangażowania

Tegoroczne badanie pokazuje istotny zwrot w podejściu pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Jeszcze cztery lata temu traktowali je przede wszystkim jako wsparcie pracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, jako pomoc socjalną w nagłej potrzebie (64%). Dzisiaj świadczenia pozapłacowe stają się ważnym elementem walki o dobrego pracownika. Aż 61% pracodawców twierdzi, że ich rolą jest motywacja, zaangażowanie i zwiększanie efektywności. Dla porównania – rok temu takiego zdania było tylko 37% badanych.

Rola świadczeń pozapłacowych rośnie. Pracodawcy inwestują w nie coraz więcej i dotyczy to już nie tylko największych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które coraz śmielej zabiegają o tych samych kandydatów do pracy co korporacje. Świadczenia przestały być kosztem, a stały się lokatą kapitału w ludzi, w których rośnie zadowolenie z pracy i zaangażowanie, co przekłada się na coraz lepsze wyniki firmy.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

 Motywowanie szyte na miarę

Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych. Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).

Na rynku pracy spotykają się już cztery pokolenia różniące się m.in. podejściem do obowiązków zawodowych i stylem życia. Programy motywacyjne muszą więc zawierać świadczenia uwzględniające oczekiwania różnych grup pracowników, i ich indywidulane potrzeby. Stąd coraz większa popularność tzw. systemów kafeteryjnych, które umożliwiają zatrudnionym samodzielny wybór dodatków pozapłacowych zgodny z indywidualnymi pomysłami i życzeniami.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Nagradzanie za efekty pracy

Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Oceny pracownicze czy rankingi pracowników, mimo że w wielu firmach przeprowadzane okresowo, coraz częściej nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza ludzi z pokolenia Y i Z, którzy oczekują bieżącego wyznaczania celów i regularnych informacji zwrotnych. Dlatego pracodawcy ciągle szukają nowych sposobów podnoszenia zaangażowania pracowników. Jednym z nich są nagrody za określony wysiłek włożony w konkretne działania i za osiągnięcie postawionego celu. Robi tak już jedna trzecia firm, a ponad połowa z nich ma na to osobny budżet, który średnio wynosi 11 216 zł. Prawie 84% wspomnianych przedsiębiorstw nagradza pracowników za wyniki, a 29% za udział w projektach. Nagradzanie ma również zachęcić pracowników do określonych postaw. 16% pracodawców nagradza więc za brak absencji, 11% za brak spóźnień, a 5% za niepalenie.

Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują na korelację między wysiłkiem pracownika, a otrzymaną przez niego nagrodą. Pracodawcy chcą inwestować w świadczenia, ale inwestycja ta powinna im się zwrócić. Dlatego strategia motywowania pracowników musi mieć związek z konkretnymi celami wynikającymi ze strategii biznesowej firmy.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Docenianie z okazji świąt kalendarzowych

Jedną z form doceniania pracownika jest pokazanie mu, że jest dla firmy ważny. W ciągu roku jest wiele okazji do nagrodzenia jego wysiłków. Najważniejszymi są święta Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy. Tradycja bożonarodzeniowego obdarowywania pracowników jest dominująca (prawie 90%) zarówno w firmach polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na wielkość. Z okazji świąt wielkanocnych podarunki pracownikom wręcza mniej, bo 44% przedsiębiorstw. Prawie co czwarte oferuje zaś świadczenia w związku z wakacjami.

Technologia w zarządzaniu świadczeniami

Duża liczba świadczeń sprawia, że coraz trudniej efektywnie nimi zarządzać. Dlatego, chociaż w działach HR ciągle przeważa dokumentacja papierowa, firmy coraz śmielej decydują się na nowoczesne systemy wspierające zarządzanie świadczeniami pozapłacowymi. Taką możliwość docenia już 16% przedsiębiorstw. To o 4 punkty procentowe więcej niż w roku 2015.

Wyniki raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają istotną rolę i rosnące znaczenie świadczeń pozapłacowych, które w 2017 rok staną się ważnym i wręcz niezbędnym elementem ofert zatrudnienia i utrzymania pracowników.

Metryczka raportu:
Raport „Drogowskaz Motywacyjny 2017” powstał na podstawie badania potencjału rynku benefitów pracowniczych, które przeprowadził niezależny instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2017 roku. Pomiar przeprowadzono metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Próba ogólna
to N=900 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.
grafika_1_Budzet_na_swiadczenia.jpg
grafika_2_Rola_swiadczen.jpg

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Drogowskaz_Motywacyjny_13_03_2017.doc

doc | 137 KB

Pobierz
Drogowskaz_Motywacyjny_13_03_2017.txt

txt | 9,67 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Tomasz Wronkowski pokieruje Działem IT i Operacji Sodexo

temu

Tomasz Wronkowski został Dyrektorem Działu IT i Operacji w firmie Sodexo Benefits and Rewards Services, wiodącego dostawcy kompleksowych usług motywacyjnych w Polsce. Na nowo utworzonym stanowisku będzie rozwijał kompetencje firmy w obszarze nowych technologii.
Arkadiusz Rochala objął stanowisko Dyrektora Generalnego Sodexo Benefis and Rewards Services w Polsce

temu

Od września 2018 roku Arkadiusz Rochala objął stanowisko Dyrektora Generalnego polskiego oddziału Sodexo Benefits and Rewards Services, lidera kompleksowych rozwiązań motywacyjnych. Rochala posiada blisko 25 letnie doświadczenie w zarządzaniu i tworzeniu nowych rozwiązań dla biznesu. Na stanowisku zastąpił Roberta Lecha.
Bliżej lojalnych klientów dzięki karcie

temu

Wprowadzenie kart zbliżeniowych było przełomem na polskim rynku płatności bezgotówkowych. Trwająca od ponad dekady rewolucja zatacza coraz szersze kręgi, z roku na rok w naszym kraju przybywa entuzjastów tej technologii. Polacy mają już w swoich portfelach ponad 30 mln kart z funkcją płatności zbliżeniowych[1]. To nie tylko tradycyjne karty wydawane przez banki, ale też m.in. karty premiowe, które są nowoczesną formą nagradzania sił sprzedaży, partnerów biznesowych czy klientów.
Dofinansowanie posiłków antidotum na L4

temu

Zamiast garnituru piżama, zamiast biurka w pracy – własne łóżko. Jak wynika z danych ZUS, Polacy coraz więcej czasu spędzają na zwolnieniu lekarskim. Międzynarodowe badania nie pozostawiają tymczasem wątpliwości – wskaźnik absencji można zredukować m.in. dzięki ćwiczeniom i właściwemu odżywianiu. A o właściwe odżywianie pracowników mogą i powinni zadbać również pracodawcy.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.