Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017

Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017

Opublikowany

Do 928 zł na osobę zwiększyła się w tym roku średnia wartość świadczeń pozapłacowych. Wyniki najnowszego badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają, że to o prawie 11 % więcej niż przed rokiem i o 18 % więcej niż dwa lata temu. To także potwierdzenie rosnącej roli świadczeń pozapłacowych w budowaniu zaangażowania i zwiększaniu efektywności pracowników.

Rynek pracy jest dla pracodawców coraz trudniejszy. Problemy z pozyskiwaniem kandydatów, a także obawa przed utratą najlepszych fachowców powodują, że firmy poszukują sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie pracowników uatrakcyjniając ofertę zatrudnienia. Wzrost płac jest jednak ograniczony, stąd coraz większe zainteresowanie świadczeniami pozapłacowymi. Pracodawcy inwestują  w dodatki pozapłacowe więcej, ale tworząc pakiety motywacyjne starają się  je powiązać  z celami biznesowymi, wynikami pracy i wpływaniem na zmiany postaw pracowników. Potwierdzają to najnowsze wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2017” realizowanego corocznie przez Sodexo Benefits and Rewards Services wraz z niezależnym instytutem Kantar Millward Brown, które wskazują najważniejsze trendy w motywacji na 2017 rok.

Motywacja to nie wydatek, ale inwestycja

Aż 928 zł wynosi już kwota przeznaczana na wszystkie świadczenia pozapłacowe przypadająca rocznie na jednego pracownika. To o prawie 11% więcej niż przed rokiem. Dla zatrudnionych to dobra wiadomość, bo dostają coraz więcej, ale dla pracodawców wyzywanie, jak optymalnie wykorzystać pieniądze, aby zrealizować cele biznesowe. Tym bardziej, że aż 84% badanych firm deklaruje utrzymanie takich samych budżetów na świadczenia płacowe jak przed rokiem, a 12% zapowiada nawet ich wzrost. Pracodawcy przestają traktować motywację pracowników jako wydatek. Obecnie w wielu firmach to przemyślana, zaplanowana  i oparta na konsekwentnych działaniach inwestycja. Dlatego od kilku lat firmy zwiększają budżety na motywowanie pracowników.

Nowa rola świadczeń – zwiększanie zaangażowania

Tegoroczne badanie pokazuje istotny zwrot w podejściu pracodawców do świadczeń pozapłacowych. Jeszcze cztery lata temu traktowali je przede wszystkim jako wsparcie pracowników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, jako pomoc socjalną w nagłej potrzebie (64%). Dzisiaj świadczenia pozapłacowe stają się ważnym elementem walki o dobrego pracownika. Aż 61% pracodawców twierdzi, że ich rolą jest motywacja, zaangażowanie i zwiększanie efektywności. Dla porównania – rok temu takiego zdania było tylko 37% badanych.

Rola świadczeń pozapłacowych rośnie. Pracodawcy inwestują w nie coraz więcej i dotyczy to już nie tylko największych firm, ale również małych i średnich przedsiębiorstw, które coraz śmielej zabiegają o tych samych kandydatów do pracy co korporacje. Świadczenia przestały być kosztem, a stały się lokatą kapitału w ludzi, w których rośnie zadowolenie z pracy i zaangażowanie, co przekłada się na coraz lepsze wyniki firmy.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

 Motywowanie szyte na miarę

Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych. Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).

Na rynku pracy spotykają się już cztery pokolenia różniące się m.in. podejściem do obowiązków zawodowych i stylem życia. Programy motywacyjne muszą więc zawierać świadczenia uwzględniające oczekiwania różnych grup pracowników, i ich indywidulane potrzeby. Stąd coraz większa popularność tzw. systemów kafeteryjnych, które umożliwiają zatrudnionym samodzielny wybór dodatków pozapłacowych zgodny z indywidualnymi pomysłami i życzeniami.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Nagradzanie za efekty pracy

Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Oceny pracownicze czy rankingi pracowników, mimo że w wielu firmach przeprowadzane okresowo, coraz częściej nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza ludzi z pokolenia Y i Z, którzy oczekują bieżącego wyznaczania celów i regularnych informacji zwrotnych. Dlatego pracodawcy ciągle szukają nowych sposobów podnoszenia zaangażowania pracowników. Jednym z nich są nagrody za określony wysiłek włożony w konkretne działania i za osiągnięcie postawionego celu. Robi tak już jedna trzecia firm, a ponad połowa z nich ma na to osobny budżet, który średnio wynosi 11 216 zł. Prawie 84% wspomnianych przedsiębiorstw nagradza pracowników za wyniki, a 29% za udział w projektach. Nagradzanie ma również zachęcić pracowników do określonych postaw. 16% pracodawców nagradza więc za brak absencji, 11% za brak spóźnień, a 5% za niepalenie.

Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują na korelację między wysiłkiem pracownika, a otrzymaną przez niego nagrodą. Pracodawcy chcą inwestować w świadczenia, ale inwestycja ta powinna im się zwrócić. Dlatego strategia motywowania pracowników musi mieć związek z konkretnymi celami wynikającymi ze strategii biznesowej firmy.

Magdalena Słomczewska-Klimiuk, Kierownik Marketingu, Sodexo Benefits and Rewards Services

Docenianie z okazji świąt kalendarzowych

Jedną z form doceniania pracownika jest pokazanie mu, że jest dla firmy ważny. W ciągu roku jest wiele okazji do nagrodzenia jego wysiłków. Najważniejszymi są święta Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy. Tradycja bożonarodzeniowego obdarowywania pracowników jest dominująca (prawie 90%) zarówno w firmach polskich, jak i międzynarodowych, prywatnych i państwowych, bez względu na wielkość. Z okazji świąt wielkanocnych podarunki pracownikom wręcza mniej, bo 44% przedsiębiorstw. Prawie co czwarte oferuje zaś świadczenia w związku z wakacjami.

Technologia w zarządzaniu świadczeniami

Duża liczba świadczeń sprawia, że coraz trudniej efektywnie nimi zarządzać. Dlatego, chociaż w działach HR ciągle przeważa dokumentacja papierowa, firmy coraz śmielej decydują się na nowoczesne systemy wspierające zarządzanie świadczeniami pozapłacowymi. Taką możliwość docenia już 16% przedsiębiorstw. To o 4 punkty procentowe więcej niż w roku 2015.

Wyniki raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2017” potwierdzają istotną rolę i rosnące znaczenie świadczeń pozapłacowych, które w 2017 rok staną się ważnym i wręcz niezbędnym elementem ofert zatrudnienia i utrzymania pracowników.

Metryczka raportu:
Raport „Drogowskaz Motywacyjny 2017” powstał na podstawie badania potencjału rynku benefitów pracowniczych, które przeprowadził niezależny instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services w styczniu 2017 roku. Pomiar przeprowadzono metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Próba ogólna
to N=900 respondentów - osób odpowiedzialnych w firmach i instytucjach za przyznawanie pracownikom świadczeń pozapłacowych.
grafika_1_Budzet_na_swiadczenia.jpg
grafika_2_Rola_swiadczen.jpg

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Drogowskaz_Motywacyjny_13_03_2017.doc

doc | 137 KB

Pobierz
Drogowskaz_Motywacyjny_13_03_2017.txt

txt | 9,67 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Paczki dla dzieci zamień na karty podarunkowe

temu

Pracodawcy nie szczędzą pieniędzy na świadczenia pozapłacowe. Na Wielkanoc niemal co druga firma[1] szykuje dla pracowników świąteczne podarunki, wśród których znajdą się również upominki dla ich dzieci. 
Wielkanocny zajączek zaskakuje pracowników

temu

Najnowsze badanie „Drogowskaz Motywacyjny 2018” pokazuje, że coraz więcej firm wręcza zatrudnionym podarunki z okazji Wielkanocy. Niemal dla połowy pracodawców jest to dobra okazja, by mile zaskoczyć pracowników.
1000 złotych na świadczenia bez podatku!

temu

Od stycznia 2018 roku ponad dwuipółkrotnie, do kwoty 1.000 złotych, wzrósł limit zwolnienia z podatku dochodowego PIT od wartości  konkretnych świadczeń pozapłacowych finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Warto o tym pamiętać planując tegoroczny budżet socjalny i wydatki przeznaczone na motywację  pracowników.
Daj się zaskoczyć Sodexo

temu

Pod hasłem „Daj się zaskoczyć najlepszą ofertą podarunkową” wystartowała wiosenna kampania reklamowa Sodexo Benefits and Rewards Services. Akcja jest skierowana do firm, które poszukują efektywnych, dopasowanych do potrzeb pracowników rozwiązań motywacyjnych, jednocześnie wspierających ich domowe budżety. Kampania obejmie działania digitalowe, public relations, direct marketingowe oraz reklamę w prasie i w Internecie.

Tesco wynajmuje 146 500 metrów kwadratowych w Prologis Park Galanta – Gáň na Słowacji

Budynek build-to-suit o powierzchni 55 000 metrów kwadratowych ukończony