Nowoczesne technologie, które ratują życie

Nowoczesne technologie, które ratują życie

Opublikowany

Na współczesny, bardzo szybki, a jednocześnie wygodny oraz bezpieczny samochód składają się tysiące rozwiązań technologicznych wdrażanych od ponad 100 lat. W XXI wieku w świecie motoryzacji nastąpiła rewolucja. Producenci na masową skalę zaczęli instalować w autach inteligentne systemy bezpieczeństwa, które nie tylko umożliwiają lokalizację, komunikację z Internetem czy wymianę danych między pojazdami, ale przede wszystkim ratują życie.

Telefon w służbie ratownictwa

Jednym z największych wynalazków połowy XX wieku był telefon samochodowy. Pierwszy zestaw zajmował połowę bagażnika limuzyny, a jego cena wynosiła nawet 50% wartości luksusowego pojazdu. Dzięki temu wynalazkowi poszkodowany lub osoby biorące udział w kolizji czy wypadku mogły szybko wezwać pomoc. Istotną wadą tego rozwiązania było to, że to człowiek musiał poinformować służby ratunkowe o zdarzeniu – podać lokalizację, ocenić skalę obrażeń.

Cyfrowa rewolucja

Pod koniec lat 90. nastąpił dynamiczny rozwój technologii bezprzewodowych i systemów geolokalizacji. Obecnie karty SIM, Bluetooth, Wi-Fi czy GPS należą do standardowego wyposażenia samochodów. W kwietniu 2018 r. europejskim standardem stał się także e-Call, czyli ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych.

Auto, które samo wezwie pomoc

e-Call opiera się na śledzeniu danych GPS i w razie wypadku, za pomocą wbudowanej w samochód karty SIM, powiadamia o nim centrum ratunkowe. System przesyła do służb ratunkowych informacje o lokalizacji pojazdu, czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju paliwa w aucie, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji auta oraz czy zgłoszenie było wywołane ręcznie czy automatycznie - e-Call może aktywować się sam w momencie eksplozji poduszki powietrznej lub poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Samochody z e-Call

Na drogach pojawia się coraz więcej samochodów z dostępem do sieci. Analitycy szacują, że dzięki wprowadzeniu obowiązku montowania systemu e-Call, w ciągu najbliższych 4 lat na świecie przybędzie nawet ponad 125 milionów takich aut[1].  
  
Ważną kwestią jest także to w jaki sposób pojazdy połączą się z siecią. Do tej pory producenci samochodów wykorzystywali przede wszystkim moduły 2G/3G oraz 4G LTE. Niebawem i te doczekają się następcy. Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, prowadzi prace w zakresie zastosowania w autach nowych standardów sieci komórkowych LTE-Advanced i 5G. Firma jest także gotowa do produkcji systemów telematycznych opartych na e-Call, które mogą zostać dostosowane do wymogów poszczególnych producentów pojazdów.
Nowoczesne technologie w samochodach pozwalają zwiększyć nasze bezpieczeństwo. Nawet jeśli dojdzie do wypadku, istnieje szansa, że służby ratunkowe zareagują szybciej. Według Komisji Europejskiej, system e-Call skróci czas reakcji służb ratunkowych o 40% w miastach i do 50% na obszarach wiejskich, a także zmniejszy liczbę ofiar śmiertelnych nawet o 10% rocznie. Jest to kolejny krok w kierunku realizacji idei bezwypadkowej jazdy - Wizji Zero wspieranej przez innowacje Continental, która zakłada zredukowanie do zera wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych.

[1] Źródło: https://www.counterpointresearch.com/125-million-connected-cars-shipments-2022-5g-cars-2020/    

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

e-Call_Continental.jpg

grafika | 3,5 MB

Pobierz
Nowoczesne_technologie_ktore_ratuja_zycie_10_05_2018.docx

docx | 137 KB

Pobierz
Nowoczesne_technologie_ktore_ratuja_zycie_10_05_2018.txt

txt | 3,46 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Opony Continental w ciągnikach rolniczych Valtra

temu

Continental nawiązał współpracę z firmą Valtra, fińskim producentem ciągników rolniczych. To pierwsza marka, która w montażu fabrycznym będzie stosować opony radialne Continental. Już od października br. nowe ciągniki Valtra serii A będą dostępne z oponami Tractor70 oraz Tractor85. Obecnie produkty Continental oferowane są przez Valta Unlimited Studio.
Pomagamy tym, którzy pomagają!

temu

Wokół nas są ludzie, którzy gotowi są poświęcić innym nie tylko swój czas, ale też życie. Strażacy ochotnicy z Wąsosza Górnego (woj. śląskie) odpowiadają na każde wezwanie pomocy ze strony mieszkańców gminy Popów. Tym razem to oni zaapelowali o wsparcie przy budowie oraz wyposażaniu powstającej nowej strażnicy. W tę wyjątkową inicjatywę zaangażował się zespół Continental, który przekazał jednostce ogumienie do dwóch samochodów bojowych z usługą montażu w serwisie sieci BestDrive.
ContiConnect – nowy wymiar monitoringu opon dla flot użytkowych

temu

Continental rozwija platformę monitorowania opon dla flot użytkowych – ContiConnect. Podczas 67. edycji Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze firma zaprezentuje nowe funkcjonalności systemu, które umożliwią integrację z istniejącymi już w firmach narzędziami do monitoringu i zarządzania flotą. Wdrażając kolejne innowacje, Continental realizuje swoją wizję w zakresie cyfrowych rozwiązań dla branży transportowej.
TractorMaster – nowość Continental w portfolio opon rolniczych

temu

Continental poszerza swoją ofertę dla rolnictwa. W połowie września br. do sprzedaży trafi nowa opona radialna TractorMaster. To pierwszy produkt, w którym zastosowano innowacyjny wzór bieżnika w technologii D.fine. Nowe ogumienie uzupełni gamę produktów przeznaczonych do maszyn i pojazdów rolniczych Tractor70 i Tractor85.