Nowoczesne technologie, które ratują życie

Nowoczesne technologie, które ratują życie

Opublikowany

Na współczesny, bardzo szybki, a jednocześnie wygodny oraz bezpieczny samochód składają się tysiące rozwiązań technologicznych wdrażanych od ponad 100 lat. W XXI wieku w świecie motoryzacji nastąpiła rewolucja. Producenci na masową skalę zaczęli instalować w autach inteligentne systemy bezpieczeństwa, które nie tylko umożliwiają lokalizację, komunikację z Internetem czy wymianę danych między pojazdami, ale przede wszystkim ratują życie.

Telefon w służbie ratownictwa

Jednym z największych wynalazków połowy XX wieku był telefon samochodowy. Pierwszy zestaw zajmował połowę bagażnika limuzyny, a jego cena wynosiła nawet 50% wartości luksusowego pojazdu. Dzięki temu wynalazkowi poszkodowany lub osoby biorące udział w kolizji czy wypadku mogły szybko wezwać pomoc. Istotną wadą tego rozwiązania było to, że to człowiek musiał poinformować służby ratunkowe o zdarzeniu – podać lokalizację, ocenić skalę obrażeń.

Cyfrowa rewolucja

Pod koniec lat 90. nastąpił dynamiczny rozwój technologii bezprzewodowych i systemów geolokalizacji. Obecnie karty SIM, Bluetooth, Wi-Fi czy GPS należą do standardowego wyposażenia samochodów. W kwietniu 2018 r. europejskim standardem stał się także e-Call, czyli ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych.

Auto, które samo wezwie pomoc

e-Call opiera się na śledzeniu danych GPS i w razie wypadku, za pomocą wbudowanej w samochód karty SIM, powiadamia o nim centrum ratunkowe. System przesyła do służb ratunkowych informacje o lokalizacji pojazdu, czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju paliwa w aucie, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji auta oraz czy zgłoszenie było wywołane ręcznie czy automatycznie - e-Call może aktywować się sam w momencie eksplozji poduszki powietrznej lub poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku.

Samochody z e-Call

Na drogach pojawia się coraz więcej samochodów z dostępem do sieci. Analitycy szacują, że dzięki wprowadzeniu obowiązku montowania systemu e-Call, w ciągu najbliższych 4 lat na świecie przybędzie nawet ponad 125 milionów takich aut[1].  
  
Ważną kwestią jest także to w jaki sposób pojazdy połączą się z siecią. Do tej pory producenci samochodów wykorzystywali przede wszystkim moduły 2G/3G oraz 4G LTE. Niebawem i te doczekają się następcy. Continental, producent opon i wiodący dostawca rozwiązań dla branży motoryzacyjnej, prowadzi prace w zakresie zastosowania w autach nowych standardów sieci komórkowych LTE-Advanced i 5G. Firma jest także gotowa do produkcji systemów telematycznych opartych na e-Call, które mogą zostać dostosowane do wymogów poszczególnych producentów pojazdów.
Nowoczesne technologie w samochodach pozwalają zwiększyć nasze bezpieczeństwo. Nawet jeśli dojdzie do wypadku, istnieje szansa, że służby ratunkowe zareagują szybciej. Według Komisji Europejskiej, system e-Call skróci czas reakcji służb ratunkowych o 40% w miastach i do 50% na obszarach wiejskich, a także zmniejszy liczbę ofiar śmiertelnych nawet o 10% rocznie. Jest to kolejny krok w kierunku realizacji idei bezwypadkowej jazdy - Wizji Zero wspieranej przez innowacje Continental, która zakłada zredukowanie do zera wypadków, rannych i ofiar śmiertelnych.

[1] Źródło: https://www.counterpointresearch.com/125-million-connected-cars-shipments-2022-5g-cars-2020/    

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

e-Call_Continental.jpg

grafika | 3,5 MB

Pobierz
Nowoczesne_technologie_ktore_ratuja_zycie_10_05_2018.docx

docx | 137 KB

Pobierz
Nowoczesne_technologie_ktore_ratuja_zycie_10_05_2018.txt

txt | 3,46 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
CES Azja 2018: Continental prezentuje technologie przyszłości

temu

Podczas Targów Elektroniki Użytkowej CES Azja 2018 w Szanghaju, spółka technologiczna Continental zaprezentowała m.in. system wykrywania pieszych w oparciu o sztuczną inteligencję oraz rozwiązania pozwalające na skuteczne i bezpieczne tworzenie sieci wymiany informacji pomiędzy pojazdami. Swoją premierę w Chinach miał także Continental AllCharge, uniwersalny system ładowania pojazdów elektrycznych. 
Continental partnerem cyklu szkoleń bezpiecznej jazdy Mercedes-Benz Safety Experience

temu

Continental Opony Polska został partnerem cyklu szkoleń Mercedes-Benz Safety Experience. Jednodniowe kursy będą odbywać się w lipcu oraz w sierpniu, w trzech lokalizacjach - na Torze Autodrom Jastrząb, Torze Bednary i Torze Modlin. W pilotażowej edycji weźmie udział blisko 530 osób.
Dział opon Continental z nowym kierownictwem

temu

Z początkiem lipca w dziale opon Continental nastąpiły zmiany personalne na szczeblu kierowniczym. Nowym szefem działu opon do samochodów użytkowych został Christian Koetz. Jego miejsce, jako dyrektora działu opon do samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) zajął Philipp von Hirschheydt, wcześniej odpowiedzialnym za regiony Azji i Pacyfiku (APAC). Tym rynkiem w wyniku reorganizacji działu zarządza teraz Ferdinand Hoyos.
Continental nagrodzony za opony z kauczuku z mniszka lekarskiego

temu

Continental oraz prof. Dirk Prüfer zostali wyróżnieni przez Uniwersytet w Münster prestiżową nagrodą „Transfer”. Grono ekspertów doceniło projekt badawczy „Taraxagum – opony z kauczuku z mniszka lekarskiego”, którego celem jest pozyskiwanie na skalę przemysłową gumy naturalnej z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach mniszka kok-sagiz. Jeszcze w tym roku Continental planuje poszerzyć projekt o nową placówkę naukową.

Kolejna Inwestycja Prologis w Pilźnie

Zakup parku o powierzchni 43 700 metrów wzmocni pozycję firmy w regionie