Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą
Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą

Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą

Opublikowany

Dla większości Polaków jazda samochodem to nie tylko podróż z punktu A do B. To także sposób na pokazanie swojego charakteru i wyrażenie emocji za kierownicą. Wyniki badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Shell, pokazują jakimi typami zwierząt jesteśmy w polskiej drogowej dżungli.

Emocje nierozerwalnie towarzyszą nam podczas jazdy samochodem. Dlatego Shell, producent olejów silnikowych do samochodów osobowych Shell Helix, w ramach globalnej kampanii #DriveOn postanowił zbadać jak zachowują się i czego doświadczają kierowcy.

Wielka szóstka drogowej dżungli

Zgodnie z wynikami badania Shell ,,Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą” statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną
(7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym, ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Na podstawie wyników badania wyłoniono sześć najczęściej spotykanych typów kierowców, którzy różnią się upodobania, poziomem empatii, temperamentem, nawykami i stylem jazdy. Otrzymane typy doskonale oddają charakter i zachowania zwierząt z afrykańskiej dżungli[1].  
   

To badanie podejmuje ważny temat emocji jakie towarzyszą prowadzeniu auta – czy, jak i z kim lubimy podróżować? Co nam daje jazda samochodem i co w samej jeździe sprawia nam przyjemność. Odwołanie się do świata zwierząt doskonale oddaje złożoność ludzkich emocji i charakterów. Metafora dżungli i funkcjonujących w jej przestrzeni zwierząt sprawia, że łatwiej jest nam zrozumieć nasze drogowe zachowania, co w efekcie może doprowadzić do tego, że będziemy bardziej kompetentnymi kierowcami.

dr Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego

Profile_kierowcow_infografika_Shell.jpg
Bo rzeczywiście na polskich drogach królują lwy – ten typ reprezentuje niemal jedna czwarta kierowców. To bardzo dobra informacja, gdyż to najbardziej kompetentny typ kierowcy – doświadczony, skoncentrowany, skrupulatnie planuje trasę i w pełni kontroluje sytuację na drodze.
Drugą pod względem liczebności grupę stanowią słonie – 17,9% polskich kierowców. Za kółkiem rozważne i odpowiedzialne, ale przede wszystkim niezwykle opiekuńcze i troskliwe. Cenią komfortową i spokojną jazdę w towarzystwie bliskich.
Żyrafy stanowią 17,3% ankietowanych osób - są przyjazne i wesołe. Do tej grupy należą amatorzy długich wycieczek w towarzystwie przyjaciół i rodziny. Żyrafy prowadzą pewnie, błyskawicznie reagują w sytuacjach zagrożenia.
Z kolei najbardziej asertywne są tygrysy, które stanowią 15,1% badanych. Uważają, że to właśnie im powinni podporządkować się inni mieszkańcy dżungli. Kochają luksus, kręte drogi i jazdę w trudnych warunkach.
W odróżnieniu od beztroskiego lemura (14,6%), który jest mistrzem czerpania radości z jazdy – auto daje mu poczucie radości i wolności. Lubi wycieczki donikąd, najchętniej przy otwartych oknach i głośnej muzyce.
Najmniej liczna, choć najbardziej drapieżna grupa, bo 11,3% respondentów, to gepardy – czyli najszybszy gatunek występujący na drodze. Typ wojownika i ryzykanta, który jeździ dynamicznie do granic możliwości – swoich, samochodu oraz panujących warunków.

Olejowe preferencje Polaków  

Polscy kierowcy stawiają na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. A 83%, najchętniej
w niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna – tak odpowiedziała aż połowa ankietowanych. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.

Z badania jasno wynika, że Polacy za kierownicą przybierają różne postacie. Najczęściej są odpowiedzialni jak lwy, ale można także w trasie spotkać szybkiego i zwinnego geparda. W kampanii #DriveOn chcemy zachęcać i inspirować kierowców do czerpania radości z prowadzenia, bez martwienia się o silnik samochodu – tym zajmie się olej Shell Helix!

Justyna Goraj, Menedżer Komunikacji Marek Olejowych Shell

O badaniu
Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica”  zostało zrealizowane w pierwszym kwartale 2018 przez pracownię badawczą  Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch  etapach – badanie jakościowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie  ilościowe metodą CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej  grupie polskich kierowców (N=1000).

[1] „Drogowa Dżungla, czyli Polak za kierownicą” – badanie Kantar TNS na zlecenie Shell, 2018
 

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Profile_kierowcow_infografika_Shell.jpg

grafika | 1,02 MB

Pobierz
Drogowa_dzungla_czyli_Polak_za_kierownica_16_05_2018.docx

docx | 217 KB

Pobierz
Drogowa_dzungla_czyli_Polak_za_kierownica_16_05_2018.txt

txt | 5,66 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Syntetyki królują na rynku olejów silnikowych

temu

Polski rynek olejów silnikowych dla motoryzacji jest zdominowany przez oleje do samochodów osobowych, które stanowią aż 58% jego wartości. Największą dynamikę wzrostu w ciągu ostatnich 10 lat odnotowały oleje syntetyczne o najniższych klasach lepkości z 5,49% do 16,29% w 2017[1]. Rosnące oczekiwania producentów aut, coraz większa świadomość kierowców oraz rozwój technologiczny to główne czynniki wyznaczające kierunki rozwoju środków smarnych. 
Co warto skontrolować w aucie po zimie?

temu

Wraz z nadejściem wiosny warto sprawdzić stan techniczny pojazdu i wyeliminować wszelkie uszkodzenia powstałe po zimie. Ekspert Shell Helix radzi o co warto zadbać oraz w jakich sytuacjach należy odwiedzić warsztat.
Autem w góry

temu

Sezon narciarski nadal trwa! Ponad połowa polskich narciarzy i snowboardzistów zaplanowała zimowe szaleństwo w naszym kraju[1]. Wielu z nas, niezmiennie od lat, w podróż wyrusza własnym samochodem. Ważne, by do celu dojechać bezpiecznie i bezproblemowo. Dlatego warto skorzystać z rad eksperta Shell Helix, który podpowiada o czym należy pamiętać zanim wyruszymy w zimową trasę. 
Shell Helix z Laurem Konsumenta Grand Prix 2018

temu

Marka Shell Helix zdobyła srebrny „Laur Konsumenta” w kategorii oleje silnikowe w XIV edycji ogólnopolskiego plebiscytu popularności „Laur Konsumenta/Klienta”. Po raz czwarty z rzędu stanęła na podium i tym samym została uhonorowana godłem ,,Laur Konsumenta – Grand Prix 2018”, którym mogą poszczycić się tylko nieliczni producenci środków smarnych.

50 lat Hot Wheels – pół wieku motoryzacji dla najmłodszych

18 maja 2018 roku marka Hot Wheels obchodzi okrągły jubileusz 50-lecia! Hot Wheels już od 1968 roku inspiruje kolejne pokolenia chłopców i zachęca do zabawy, eksperymentowania, współpracy oraz podejmowania wyzwań.