Dofinansowanie posiłków antidotum na L4
Dofinansowanie posiłków antidotum na L4

Dofinansowanie posiłków antidotum na L4

Opublikowany

Zamiast garnituru piżama, zamiast biurka w pracy – własne łóżko. Jak wynika z danych ZUS, Polacy coraz więcej czasu spędzają na zwolnieniu lekarskim. Międzynarodowe badania nie pozostawiają tymczasem wątpliwości – wskaźnik absencji można zredukować m.in. dzięki ćwiczeniom i właściwemu odżywianiu. A o właściwe odżywianie pracowników mogą i powinni zadbać również pracodawcy.

229 milionów – aż tyle dni, według danych ZUS, spędzili Polacy na L4 w samym tylko 2017 roku. To o 9 mln więcej niż rok wcześniej i aż o 35 mln więcej niż w 2014 roku.
Jedną z przyczyn absencji pracowników może być niewłaściwy styl życia, w tym nieprawidłowe odżywianie. Z badań, przeprowadzonych przez organizację Health Enhancement Research Organization i Brigham Young University wynika, że pracownicy, którzy jedzą zdrowo i ćwiczą, mają wskaźnik absencji niższy aż o 27%[1]. Osoby, które znajdują czas na regularne, wartościowe posiłki, nie tylko rzadziej korzystają ze zwolnień chorobowych, ale także pracują bardziej efektywnie. Według różnych szacunków, właściwe odżywianie może zwiększyć produktywność pracownika od 20[2] do nawet 25 proc.[3]

Benefity podane na talerzu

W jaki sposób firmy w Polsce zachęcają pracowników do zdrowego żywienia? Modne stało się zapewnianie przez pracodawcę owoców i warzyw. Szczególnie jabłka goszczą w polskich biurach coraz częściej. Firmy kuszą kandydatów owocowymi wtorkami lub czwartkami, a w niektórych można znaleźć kosz owoców od poniedziałku do piątku. Z części biur znikają także automaty z typowymi wysokokalorycznymi przekąskami. Popularne batony i wafelki są zastępowane np. suszonymi owocami, sokami ze świeżo wyciskanych warzyw czy owsiankami.
Niektórzy pracodawcy prowadzą firmowe stołówki oferujące śniadania i obiady. Jednak coraz częściej firmy decydują się na dofinansowanie posiłków w formie kuponów lub kart lunchowych, np. Sodexo Lunch Pass, którymi można zapłacić za posiłek w kantynie, barze, kawiarni czy restauracji.

Dofinansowanie posiłków jest ważnym elementem kafeteryjnych systemów świadczeń pozapłacowych. To nie tylko pożądany przez pracowników motywator, ale także inwestycja firmy w zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Dodatkowo, dzięki Karcie Lunch Pass czy Kuponom Żywieniowym Sodexo, pracownicy otrzymują możliwość wyboru ulubionego posiłku w jednym z ponad 50.000 tysięcy punktów gastronomicznych w Polsce. Ponadto zyskują dostęp do atrakcyjnych promocji i zniżek sięgających nawet do 55%.

Małgorzata Kroh, Dyrektor Marketingu i Rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce

Oszczędność dla firmy

Co ważne dla pracodawcy Karta Lunch Pass jest efektywna kosztowo, ponieważ wartość przekazywanych na nią środków jest wolna od składki ZUS do 190 złotych miesięcznie na pracownika. W praktyce oznacza to, że pracodawca, który zatrudnia 100 pracowników i zdecyduje się dofinansować im posiłki, dzięki temu zwolnieniu może oszczędzić nawet 45 000 złotych w skali roku. Kolejną dobrą informacją jest to, że korzystanie z kart przedpłaconych na posiłki nie wymaga ustanawiania przez firmę Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Ponadto stanowi dla firmy koszt uzyskania przychodu, a wartość zasileń na karcie nie podlega opodatkowaniu VAT. Dodatkowo karty są łatwe w obsłudze i pozwalają również zaoszczędzić czas na ich dystrybucji czy zasilaniu. Firma doładowuje Lunch Pass wykonując jeden przelew, a zasileń może dokonywać wielokrotnie i na różne kwoty, eliminując tym samym konieczność comiesięcznego wydawania świadczeń pracownikom.

Duże firmy dają przykład

Dofinansowanie posiłków przez firmę można traktować jako inwestycję – efekt to ograniczone koszty absencji pracowników i ich większa produktywność. Z badania „Drogowskaz motywacyjny 2018”, zrealizowanego przez Sodexo Benefits and Rewards Services oraz Millward Brown, wynika, że dofinansowanie do posiłków zapewnia na razie tylko 12% pracodawców w Polsce, ale w gronie największych firm w dużych miastach ten odsetek jest trzykrotnie wyższy. Większa świadomość korzyści, jakie niesie ze sobą prawidłowe odżywianie pracowników, może skłonić kolejne firmy do poszerzenia swojej oferty świadczeń pozapłacowych o kupony lub karty lunchowe.

[1] Journal of Occupational and Environmental Medicine, Self-Rated Job Performance and Absenteeism According to Employee Engagement, Health Behaviors, and Physical Health, 2013  
[2] WHO, Battling iron deficiency anaemia, 2003   [3] Journal of Occupational and Environmental Medicine, Self-Rated Job Performance and Absenteeism According to Employee Engagement, Health Behaviors, and Physical Health, 2013   

Kopiuj tekst

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Dofinansowanie_posilkow_antidotum_na_L4_27_08_2018.txt

txt | 7,16 KB

Pobierz
Dofinansowanie_posilkow_antidotum_na_L4_27_08_2018.jpg

grafika | 8,87 MB

Pobierz
Dofinansowanie_posilkow_antidotum_na_L4_27_08_2018.docx

docx | 98,2 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Bliżej lojalnych klientów dzięki karcie

temu

Wprowadzenie kart zbliżeniowych było przełomem na polskim rynku płatności bezgotówkowych. Trwająca od ponad dekady rewolucja zatacza coraz szersze kręgi, z roku na rok w naszym kraju przybywa entuzjastów tej technologii. Polacy mają już w swoich portfelach ponad 30 mln kart z funkcją płatności zbliżeniowych[1]. To nie tylko tradycyjne karty wydawane przez banki, ale też m.in. karty premiowe, które są nowoczesną formą nagradzania sił sprzedaży, partnerów biznesowych czy klientów.
Małgorzata Kroh na czele Działu Marketingu i Rozwoju Sodexo

temu

Od lipca 2018 roku obowiązki Dyrektora Marketingu i Rozwoju w Sodexo Benefits and Rewards Services, wiodącego dostawcy kompleksowych usług motywacyjnych, pełni Małgorzata Kroh.
Wakacyjny prezent od szefa

temu

W portfelach większości wczasowiczów nie znajdziemy „prezentów” od ich pracodawców. Jak pokazują wyniki badania „Drogowskaz Motywacyjny 2018”, dodatkowe świadczenia w okresie wakacyjnym przyznaje swoim pracownikom tylko 1 na 5 firm działających w Polsce. Czy warto motywować urlopowiczów i jak to zrobić najlepiej?
Sodexo ujawnia trendy kształtujące miejsca pracy przyszłości

temu

Sodexo ogłosiło tegoroczną edycję Global Workplace Trends, zawierającą analizę trendów kształtujących miejsca pracy w 2018 roku. Publikacja dedykowana jest liderom biznesu oraz osobom decyzyjnym w organizacjach. Raport opisuje czynniki, jakie będą kształtować przyszłość rynku pracy oraz pokazuje jak samopoczucie pracownika wpływa na jego zaangażowanie, a także na wyniki finansowe przedsiębiorstwa.