Światowa premiera: pociągi Alstom o napędzie wodorowym wyjechały na tory w Dolnej Saksonii

Światowa premiera: pociągi Alstom o napędzie wodorowym wyjechały na tory w Dolnej Saksonii

Opublikowany

16 września w Bremervörde świętowano światową premierę pierwszego na świecie pociągu napędzanego ogniwami wodorowymi. Pociąg Coradia iLint zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter w Niemczech jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną, eliminując tym samym szkodliwe emisje związane ze spalaniem paliwa. 

W niedzielę, 16 września, w Bremervörde Alstom, jeden z największych producentów infrastruktury kolejowej, wraz z Ministrem Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii, Federalnym Ministerstwem Transportu i urzędami transportu Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) oraz Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) świętowali światową premierę nowego pociągu. W obecności wielu gości i przedstawicieli niemieckiej oraz zagranicznej prasy, na stację wjechał pierwszy na świecie pociąg napędzany ogniwami wodorowymi. Pociąg Coradia iLint zbudowany przez zakład Alstom w Salzgitter w Niemczech jest wyposażony w ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór i tlen w energię elektryczną, eliminując tym samym szkodliwe emisje związane ze spalaniem paliwa. Zgodnie z ustalonym harmonogramem, 17 września, dwa takie pociągi zostały włączone do obsługi pasażerskiej w Dolnej Saksonii.
Na chwilę obecną szansę na podróż tym pierwszym na świecie bezemisyjnym pociągiem o niskim poziomie hałasu, osiągającym prędkość do 140 km/h, będą mieli pasażerowie sieci EVB Elbe-Weser. Dla LNVG pociągi Coradia iLint będą obsługiwały linię o długości prawie 100 km biegnącą przez Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude, zastępując tym samym istniejącą flotę pociągów spalinowych. Nowe pociągi będą tankowane na mobilnej stacji tankowania wodoru. Gazowy wodór będzie wpompowywany do pociągów ze stalowego kontenera o wysokości ponad 12 m znajdującego się obok torów na stacji Bremervörde. Na jednym tankowaniu pociągi mogą jeździć po sieci przez cały dzień, dzięki pełnej autonomii pokonując 1000 km. Zgodnie z harmonogramem stacjonarna stacja tankowania na terenie EVB zostanie uruchomiona w 2021 r., kiedy też Alstom dostarczy kolejne 14 pociągów Coradia iLint dla LNVG.

To rewolucja dla Alstom i dla przyszłości mobilności. Pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym rozpoczyna obsługę pasażerską i jest gotowy do seryjnej produkcji. Coradia iLint zwiastuje nową erę bezemisyjnego transportu kolejowego. To innowacyjne rozwiązanie, które jest wynikiem francusko-niemieckiej pracy zespołowej, stanowi przykład udanej współpracy transgranicznej.

Henri Poupart-Lafarge, Chairman i CEO Alstom

Dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii, którego departament wspierał zakup przez LNVG kolejnych 14 pociągów wodorowych za kwotę ponad 81 milionów euro, również jest pod wrażeniem:

Wraz z rozpoczynającym się dziś testowym przejazdem, Dolna Saksonia we współpracy z Alstom i EVB staje się rzeczywistym pionierem w zakresie transportu lokalnego. Bezemisyjna technologia napędowa zastosowana w Coradia iLint stanowi przyjazną dla środowiska alternatywę dla konwencjonalnych pociągów spalinowych, w szczególności na liniach niezelektryfikowanych. Udowadniając skuteczną operacyjność technologii ogniw paliwowych w codziennej eksploatacji, wyznaczymy nowy kierunek rozwoju transportu kolejowego – w znacznej mierze przyjaznego środowisku i bezemisyjnego. Władze Dolnej Saksonii są dumne, że we współpracy z LNVG udało się ruszyć pełną parą z realizacją tego prekursorskiego projektu.

Dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii

Władze federalne aktywnie wspierały opracowanie i testy nowej technologii wodorowych ogniw paliwowych w Dolnej Saksonii, zapewniając fundusze z Krajowego Programu Innowacji w Zakresie Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (National Innovation Programme for Hydrogen and Fuel Cell Technology).

Światowa premiera w Niemczech. Jako pierwsi wprowadzamy na tory pociąg pasażerski wyposażony w technologię wodorowych ogniw paliwowych. To wyraźny znak dla przyszłej mobilności. Wodór stanowi rzeczywistą, niskoemisyjną i wydajną alternatywę dla lokomotyw spalinowych. Pociągi te mogą być eksploatowane w sposób czysty, przyjazny dla środowiska, szczególnie na liniach pomocniczych, na których trasy napowietrzne są nieekonomiczne lub jeszcze niedostępne. Wspieramy i finansujemy tę technologię, aby ją upowszechniać.

Enak Ferlemann, Pełnomocnik Rządu Federalnego ds. Transportu Kolejowego oraz Parlamentarny Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej

Zdaniem Dyrektor Zarządzającej LNVG, Carmen Schwabl, której urząd organizuje kolejowy transport pasażerski między Morzem Północnym a górami Harz, w związku z czym wypłaca spółkom kolejowym roczną kompensatę w wysokości ok. 300 mln euro, wprowadzenie technologii ogniw paliwowych jest również strategiczną decyzją. Postrzega ona LNVG jako krajowego pioniera:

Dzięki tym dwóm pociągom Coradia iLint oraz kolejnym 14 pociągom wodorowym, które będą eksploatowane od 2021 r., stajemy się pierwszym urzędem kolejowego transportu pasażerskiego, który zastępuje istniejące lokomotywy spalinowe pojazdami bezemisyjnymi, tym samym w większym stopniu przyczyniając się do osiągnięcia celów związanych z ochroną środowiska. Robimy to również dlatego, że okres eksploatacji około 120 składów spalinowych w naszej flocie pociągów dobiegnie końca w ciągu najbliższych 30 lat, co oznacza, że będzie trzeba dokonać ich wymiany. Doświadczenie zdobyte podczas realizacji tego projektu pomoże nam opracować zrównoważone i praktyczne rozwiązanie.

Carmen Schwab,Dyrektor Zarządzająca LNVG

Przewożąc rocznie około 2 mln pasażerów w transporcie kolejowym i około 4 mln pasażerów w transporcie autobusowym, EVB figuruje wśród największych operatorów transportowych w trójkącie Elbe-Weser. To tradycyjne przedsiębiorstwo, którego historia sięga ponad 100 lat, i które zatrudnia około 550 pracowników, z niecierpliwością oczekuje „pociągu przyszłości”.

Wykorzystanie przez nas pierwszego na świecie pociągu zasilanego wodorem do obsługi pasażerskiej w sieci Elbe-Weser między Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude jest ważnym kamieniem milowym nie tylko dla regionu i dla nas, ale też dla pasażerów w transporcie kolejowym na całym świecie. Dla EVB oznacza to wkroczenie w świat bezemisyjnej mobilności.

dr Marcel Frank, Dyrektor Zarządzający EVB

Udostępnij

Załączniki

Pobierz wszystkie

Swiatowa_premiera_pociagi_Alstom_o_napedzie_wodorowym_wyjechaly_na_tory_w_Dolnej_Saksonii_18_09_2018.DOCX

docx | 946 KB

Pobierz
Coradia iLint 2018.jpg

grafika | 735 KB

Pobierz
Powiązane artykuły
Konsorcjum FLOW zdobyło kontrakt na obsługę i utrzymanie linii 3, 4, 5 i 6 metra w Rijadzie

temu

- Kontrakt wart ponad 730 mln euro w Arabii Saudyjskiej -
Alstom podpisał Protokół Ustaleń z Kolejami Ukraińskimi na dostawę lokomotyw elektrycznych

temu

Alstom i Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia – UZ) podpisały Protokół Ustaleń zatwierdzający współpracę w zakresie dostawy i utrzymania lokomotyw elektrycznych. Yevgen Kravtsov, pełniący obowiązki prezesa zarządu Kolei Ukraińskich, i Henri Poupart-Lafarge, Chairman & CEO Alstom, podpisali protokół ustaleń podczas targów kolejowych InnoTrans 2018 w Berlinie.
Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybiera Alstom jako dostawcę pociągów dla linii 15, 16 i 17 Grand Paris Express

temu

W wyniku procedur negocjacyjnych, poprzedzonych przetargiem ogłoszonym w 2014 roku, Société du Grand Paris, w porozumieniu z Île-de-France Mobilités, wybrało producenta taboru kolejowego Alstom do zaprojektowania i dostarczenia pociągów na potrzeby linii metra 15, 16 i 17 Grand Paris Express.
Alstom uruchamia internetową giełdę StationOne dla sektora kolejowego

temu

18 września podczas targów technologii transportu InnoTrans w Berlinie Alstom uruchomił platformę StationOne, pierwszą giełdę internetową dedykowaną sektorowi kolejowemu, umożliwiającą nawiązywanie kontaktów profesjonalistom, których celem jest poprawa wyników operacyjnych. Platforma zapewnia zarówno skuteczną promocję, jak i dostęp do szerokiego wachlarza produktów oraz usług dla sektora kolejowego.
Na Twój adres e-mail została wysłana prośba o potwierdzenie subskrypcji.
Potwierdzając subskrypcję wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w celu otrzymywania treści publikowanych w serwisie.